Anton Corbijn, Inwards and Onwards

Aktuellt 24 Nov 2011

Fotografiska passar på att inleda 2012 genom en Anton Corbijn-utställning, som kommer att pågå mellan den 14 januari – 15 april. Man kommer då att visa Corbijns senaste projekt Inwards and Onwards. Här har Corbijn, en av vår tids mest inflytelserika fotografer och regissörer, porträtterat personer som fascinerar och berör honom; kreativa människor, ofta verksamma inom konsten.

Vi känner igen hans analoga, kontrastrika stil från de legendariska samarbetena med Joy Division och Depeche Mode, men här har Anton Corbijn fotograferat konstnärer som Gerhard Richter, Richard Prince, Damien Hirst, Lucian Freud och Karel Appel i oväntade, intima porträtt. Utställningen Inwards and Onwards visar även en stark bild av den nyligen bortgångne modedesignern Alexander McQueen, musikaliska ikoner som Iggy Pop, Patti Smith och Tom Waits, samt nära porträtt av Al Gore och Nelson Mandela.

Anton Corbijn har sedan 2002 arbetat fristående med egna projekt. Han fotograferar fortfarande analogt med svart-vit film men nu helt utan assistenter och riggat ljus. Utställningen som inviger nya året på Fotografiska är ett exempel på verk där en fotokonstnär som gjort ”allt” nu är tillbaka där det en gång började; med en kamera, naturligt ljus och en fascinerande, kreativ människa och dennes livsöde framför objektivet.

– Jag är fascinerad av många av de konstnärer jag valt att porträttera i Inwards and Onwards och nu är jag även imponerad av dem som människor.

Deras konfrontation med den vita, rena canvasen skapade ett starkt uttryck, ofta något som reflekterade en kamp, säger Anton Corbijn.

Hela bildserien (36 printar i storformat) har en känsla av spontanitet och man ser en avsaknad av planering, vilket var signifikant för Corbijn under 70-, och det tidiga 80-talet. De monumentala porträtten kontrasterar med Corbijns starka, svart-vita estetik. Kontrasten skapar också en visuell intensitet i bilderna vilket tydligt visar Corbijns mognad som konstnär.

– Vi är oerhört glada att vi till slut lyckats få hit Corbijn. Han har ett säreget sätt att porträttera vår samtid – ofta genom populärkulturen. Och än en gång får vi chansen att visa ytterligare en dimension av fotokonsten för våra besökare, säger Jan Broman, konstnärligt ansvarig och grundare av Fotografiska.

Om Anton Corbijn
Anton Corbijn var med och skapade den visuella identiteten för legendariska band som Depeche Mode, Joy Division, New Order och U2 för att bara nämna några. En av hans mest kända bilder är U2:s omslag till ”The Joshua Tree”, fotograferad 1986 i Death Valley, USA. Förutom Corbijns distinkta, svart-vita, lite hårda analoga bilder har han gjort sig känd som en prisbelönt regissör. Han började med att regissera musikvideor för band som Joy Division och Depeche Mode, och fortsatte sedan med Nirvana, U2, Coldplay, och Johnny Cash. Listan kan göras lång och frågan är om någon annan bildkreatör varit så tongivande inom musikindustrin i slutet av 80-talet och under 90-talet?

Corbijn gjorde sin debut som långfilmsregissör med Control – en film om Ian Curtis från Joy Division. Den hade premiär 2007 och vann samma år bästa europeiska film vid Cannes filmfestival. Hans bilder har visats på några av världens mest framstående institutioner som Photographic Resource Center i Boston, Deichtorhallen i Hamburg, Foam i Amsterdam och Kunsthalle i Wien.

Anton Corbijn har fotograferat en rad svenska artister som Ulf Lundell, Eagle-Eye Cherry, Per Gessle, Roxette och Sophie Zelmani.

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.