ANVÄND BRENIZERMETODEN

Teknik 25 Sep 2016

Testa att skapa en bild med ett extremt kort skärpedjup.

Foto: Ryan Brenizer
Foto: Ryan Brenizer

Bröllopsfotografen Ryan Brenizer utvecklade den här processen som låter dig skapa en bild där endast en liten del av bilden är skarp. Effekten är besläktad med att använda en väldigt stor bländare – en som är långt bortom objektivets största bländare som användes för att ta den här bilden. Det är en populär teknik som ofta används för att göra bröllops- och porträttbilder nästintill övernaturliga, men tekniken är lika effektiv i stadsscener, landskap och stilleben.

Välj ett teleobjektiv, och ställ in den största tillgängliga bländaren – leta efter ett lågt f-tal som f/2,8. Fokusera på huvudmotivet, och växla sedan till manuell fokus för att låsa inställningen. Ställ in exponeringen och vitbalansen manuellt så att de inte ändras, och ta sedan en serie bilder av hela scenen. Se till att du överlappar bilderna en del eftersom du kommer foga samman bilderna när du kommer hem.

Eftersom de individuella bilderna har tagits vid objektivets största bländare kan det förekomma viss vinjettering, eller nedmörkning av hörnen, vilket du behöver korrigera under efterbehandlingen. Till sist öppnar du bilderna i Photoshop och väljer Arkiv > Automatisera > Photomerge för att skapa din slutliga bild