BÖRJA TRÄDPANORERA

Teknik 30 Maj

Skapa en känsla av rörelse i dina vårskogar.

 tradpanorera

Att ta en landskapsbild kan ibland kännas som att gå genom säkerhetskontrollen på en flygplats. Har du fokuserat på hyperfokalavståndet? Check! Är spegellåset aktiverat? Check! Är sökaren blockerad och exponeringsfördröjningen aktiverad? Check! Ja du förstår.

Vad sägs om att frigöra dig själv från allt det och istället experimentera med ett mer avslappnat sätt att fotografera? Ett sätt att fotografera på ett mer uttrycksfullt sätt är att panorera kameran under en lång exponering. Det fungerar alldeles utmärkt i skogsområden där trädstammarnas kraftiga vertikala linjer framhävs av en vertikal panoreringsrörelse. Våren är den perfekta tiden att testa det här, eftersom växtligheten då har en härligt grön färg.

Panorering med kameran monterad på ett trevägshuvud på ett stativ ser till att rörelseoskärpans ränder går i en riktning. Arbeta i Slutartidsförval eller det manuella läget, och ställ in en lång slutartid på allt från 1/30 till 1 sek – mängden oskärpa bestäms dock av hastigheten du rör din kamera i. Testa att låta kameran befinna sig i en fast position under en del av exponeringen innan du börjar panorera för att få en blandning av skärpa och oskärpa.