Canon lanserar nu sin nya nordiska vinterkampanj ”Next year is coming. Be ready.”. Kampanjen består av en kampanjsida, lokala influencersamarbeten samt ett känsloexperiment där åtta deltagare med olika bakgrunder mäter sina känslomässiga reaktioner när de exponeras för bilder.
Den nordiska vinterkampanjen ”Next year is coming. Be ready.” handlar om att vara förberedd inför det nya året som ligger framför oss och bara väntar på att bli förevigat. I kampanjen samarbetar Canon med ett antal influencers, varav några av nordens bästa fotografer ingår. Dessa är Sophie Odelberg (Sverige), Pasi Salminen (Finland), Søren Solkær (Danmark) och Samuel Taipale (Norge).
Som en del av kampanjen genomför Canon ett experiment som utforskar hur människor känslomässigt reagerar på bilder. Genom att samla åtta stycken deltagare med vitt skilda bakgrunder och exponera dem för 30 olika bilder från hela världen och mäta reaktionerna, kan Canon snabbt konstatera att vi är mer lika som människor än vi först tror. Deltagarna i experimentet är handplockade för att vara så olika varandra som möjligt när det kommer till ålder, kön och bakgrund.
– Vårt experiment visar att oavsett ålder, kön eller bakgrund så känner vi samma sak när vi tittar på bilder. Bilder kan förena människor och skapa sammanhållning trots att vi är väldigt olika. Vi på Canon vill lyfta de stories som bilder förmedlar, för det är dessa som gör en bild intressant, säger Helen Iwefors-Häggblom, Kommunikationschef på Canon svenska.