Cornish-liknande himlar

Guider 3 aug 2010

Joe Cornish använder storformatfilm och kameror, tålamod, skicklighet och en djup förståelse för materialet och landskapet för att producera otroliga bilder. Ton- och färgegenskaperna skiljer sig från digitala bilder på många diskreta sätt: två nyckelkvaliteter är förbättrad kontrast och färger, och dessa är svåra att förstärka i digitala bilder utan att introducera artefakter och skapa en bild som ser onaturlig ut.


Här kommer vi att visa dig hur du kan imitera Cornishs användande av graderade filter för att lägga till detaljer, djup och drama till dina himlar. Du behöver inte använda massa olika graderade filter när du fotar digitalt. Du bör dock försäkra dig om att du fångar högdagrarna i ljusa himlar – om du inte fångar några detaljer, finns det inget du kan göra i Photoshop för att återskapa dem – och för detta klarar du dig med några grå filter vid olika styrkor.

1 Öppna en lämplig bild. Vi har använt ett graderat linsfilter för att försäkra oss om att vi fick detaljer i molnen i denna bild, och vi kommer nu att göra himlen mörkare och förstärka kontrasten. Lägg till ett Nivåjusteringslager, klicka OK i dialogrutan (förutom i Elements 8 och CS4), utan att röra inställningarna, sedan klickar du på maskens tumnagel och ritar en svart till vit övertoning på bilden.

2 Även utan att ändra några Nivå-inställningar kan vi förstärka kontrasten i himlen dramatiskt genom att ändra blandningsläget på justeringslagret från Normal till Täcka över – detta förbättrar kontrasten utan att klippa skugg- och högdagsdetaljer. Den graderade masken försäkrar dig om att justeringen begränsas till himlen.

3 För att finjustera exponeringen i himlen, dubbelklickar du på justeringslagrets ikon i Lagerpaletten för att öppna dialogrutan för Nivåer igen (eller gå till Justeringspanelen i CS4 eller Elements 8). Eftersom vi redan har förstärkt kontrasten, kommer små justeringar att göra stor skillnad, så flytta mellantonsreglaget till höger och ett värde av 0.95 för att göra himlen mörkare.

4 Vi kan lägga till en färgtoning på himlen med samma Nivålager. Gå till dialogrutans Kanal-meny och välj Grön, och flytta sedan mellantonsreglaget till höger; detta reducerar intensiteten på den gröna kanalinformationen i himlen, vilket lägger till magenta – magenta är motsatsfärg till grönt på färghjulet.

Stora tonjusteringar som dessa orsakar självklart lite försämring av bilden, och du går för långt kommer brus och/eller bandning att orsaka problem i justerade områden. Generellt sett är den visuella effekten värd en förlust i kvalitet, men håll ett öga på potentiella problemområden så att du kan dra tillbaka dina justeringar om försämringen börjar bli allt för allvarlig.

Bli en bättre Nikon-fotograf!

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Nikonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer här.

Bli en bättre Canon-fotograf

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Canonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer och beställ här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.