Emulera det ikoniska Vogue-omslaget av modefotografen Erwin Blumenfeld

Guider 9 Aug 2010

Blumenfeld (1897-1969) var en amerikansk fotograf av tysk härkomst. Vid en tidpunkt var han den högst betalde fotografen i New York, och arbetade för tidningar som Life, Vogue och Harpers Bazaar. Han experimenterade outtröttligt med olika fotografiska tekniker som solarisering, flera exponeringar och förvrängningar, och använde sig av konstiga vinklar och ovanliga, surrealistiska kombinationer av ljussättning och exponering. Blumenfeld använde ett stort antal tekniker inom mode och andra genrer, men effekten vi skapar här är baserad på omslagsbilden han skapade för Vogue 1950. Omslaget var vitt och endast modellens ögon och läppar syntes, vilket skapade ett minimalistiskt, grafisk resultat. Du kan se bilden på www.culturekiosque.com/nouveau/style/vogue.html. Den har imiterats av många andra fotografer, och vår bild liknar egentligen mer en bild av Rankin.

1 Öppna en lämplig bild. Om du använder Photoshop tar du Ritstiftet, och ritar runt läpparna och ögonen. När du är färdig går du till banpaletten och klickar på knappen ”Läs in bana som markering” (den tredje knappen från vänster).

2 Gå till Markera > Ändra > Ludd och skriv in ett värde på 2 pixlar. Lägg till ett Enfärgat justeringslager, och välj vitt i Färgväljaren. Klicka sedan på masken och tryck på [Ctrl]/[Command]+I för att invertera den så att ögonen och läpparna syns mot en vit bakgrund. Markera nu läpparna grovt med det Rektangulära markeringsverktyget så att du kan justera dem utan att det påverkar ögonen.

3 med markeringen aktiv, lägger du till ett Nyans/Mättnadslager. Välj Röda från Ändra-menyn och sätt Nyans på +13 och Mättnad på +60 för att skapa en djup röd färg. Avmarkera, och markera ögat på samma sätt och lägg till ett Nivåjusteringslager. Dra reglaget Ingångsnivåer för skuggor till 60, Ingångsnivåer för högdagrar till 170, och mellantonreglaget till vänster och 2.50 för att öka kontrasten.

4 Lägg till ett andra Nivålager, och dra mellantonsreglaget till höger och runt 0.10, så att det nästan möter Högdags-reglaget, för att göra området runt ögat mörkare (ignorera läpparna). Sätt lagrets blandningsläge på Luminiscens så att färgerna inte påverkas, och klicka på maskens tumnagel, tryck på [Ctrl]/[Command]+I för att invertera masken, och måla dit ett tunt ögonbryn med en vit pensel.

5 Lägg nu till lite ögonskugga. Lägg till ett Nyans/Mättnadsjusteringslager och klicka i rutan Färga. Sätt Nyans på 168 och Mättnad på 20 för att skapa en blå/grön, och klicka på OK. Invertera lagermasken som tidigare, och måla in färgen i området mellan ögat och ögonbrynet med en mjuk vit pensel. Vi kommer nu att avvika lite från Erwins original. Dölj allt förutom bakgrundslagret…

6 Markera näsan, och visa alla lager igen, klicka på det Enfärgade lagrets mask och fyll markeringen med svart för att ta fram näsan. Med markeringen aktiv, gör du näsan ljusare med ett Kurv- eller Nivålager. Återaktivera markeringen (Markera > Markera igen), lägg till ett Nyans/Mättnadslager och dra ner Mättnad till -70 för att ta bort det mesta av färgen från näsan.

För att skapa en kurva med Ritstiftet, väljer du en utgångspunkt, placerar en andra punkt genom att klicka, håller ner musknappen och drar för att skapa kurvan, och släpper när du är nöjd. Nyckeln är att [Alt]/[Option]-klicka denna sista punkt innan du lägger till nästa. Annars kommer nästa kurva att begränsas av den första. Du behöver alltid placera en ny punkt när formen på kurvan du skapa ändras. En relativt enkel form som läpparna bör kräva ungefär 10 punkter.

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.