Få ut maximalt av ditt objektiv

Teknik 4 Mar 2013

Vill du ha mer än vad glugg din kan erbjuda? Här förklarar vi hur du väljer ditt nästa objektiv

Objektiv1-Wordpress

Jag använder zoomobjektivet som följde med kameran, men jag skulle vilja ha ett eller två till. Var börjar jag?

Objektiv kan delas upp i tre vanliga typer: vidvinkel, standard och tele. Zoomen som kom med din kamera erbjuder oftast en brännvidd runt 18-55 mm, vilket ger en vidvinkelbild vid 18 mm, och en standardbild vid 55 mm, beroende på kamera. Ett bra tips när du väljer ditt nya objektiv är att du ska undvika att duplicera de brännvidder du redan har så långt det är möjligt. Ta en titt på de objektiv som erbjuder en vidare eller längre brännvidd, beroende på hur ditt motiv normalt ser ut. Men uppgradera ditt kitobjektiv så snart du har råd. Kitobjektivet har byggts till en låg kostnad så att det kan skickas med kamerorna, och innehåller inte den skarpaste optiken som finns.

Ni har nu nämnt brännvidder tre gånger. Det är hur långt ett objektiv är, eller hur?

Inte direkt, men utan att fastna i de fysiska detaljerna kan du se det så här: brännvidd påverkar hur mycket av ett motiv du ser genom objektivet. Vidvinkelobjektiv har korta brännvidder (som 10 mm) och en vid bild-vinkel – därav namnet. Några av de vidaste objektiven kan ta in nästan 180° av en scen, och med ett sådant extremt objektiv måste du vara försiktig så att du inte av misstag får med dina egna skor i bilden. Allt-eftersom brännvidden ökar, minskar bildvinkeln till den punkt där långa tele-objektiv på 400 mm och över bara ”ser” en smal bildvinkel på några grader.

OK, så var passar ett standardobjektiv in?

Ett standardobjektiv för en digital fullformatskamera är 50 mm och den fångar ungefär samma synvinkel som det mänskliga ögat. Men den mindre APS-C-sensorn som sitter i majoriteten av världens systemkameror ligger runt 1,5x eller 1,6x mindre än en fullformats-sensor. Motiven verkar då större i bilden, lite som när du beskär en bild i Photoshop, och för att få liknande resultat med en fullformats-kamera -behöver du använda ett längre objektiv.

Ett 50 mm-objektiv på en vanlig kamera ger dig därför en ”effektiv” brännvidd på 75 mm (50 x 1,5), det vill säga den brännvidd objektivet motsvarar på en fullformatskamera. Så för att få den standardbildvinkel som ett 50 mm-objektiv ger dig på en fullformatskamera, måste du använda ett 35 mm-objektiv på de flesta andra kameror (35 mm x 1,5 = 52,5 mm).

Så vad är poängen med ett standardobjektiv?

Bilder som skapas med ett standardobjektiv har en naturlig kvalitet som gör att du kan koncentrera dig på objektet i bilden. Ett fast 50 mm-objektiv är ett perfekt vardagsobjektiv, perfekt för porträtt, gatufotografering, stilleben och mer.

Vad menar du med ”fast” objektiv?

Fasta objektiv har en enda fast brännvid som 24, 80 och 100 mm, och det enda sättet att göra motivet större eller mindre på är att använda fötterna.

Zoomobjektiv är bekvämare, eftersom de täcker flera brännvidder. Men du får ofta betala för det genom ökad vikt och kompromisser i optiken – fasta objektiv producerar normalt skarpare bilder och har snabbare maximala bländare. Vissa av de mer extrema brännvidd-erna, som 800 mm, finns bara som fasta objektiv.

Så när bör jag använda ett teleobjektiv?

Långa teleobjektiv är standard för sport- och naturfotografer eftersom de inte kan komma nära nog sina motiv, men ändå behöver fylla upp bilden, och teleobjektiv låter dem göra just det. Korta teleobjektiv börjar vid runt 85 mm, och de längsta sträcker sig till 800 mm och längre. De här stora objektiven kan skapa en effekt där objekten ser ut att vara närmare varandra i bilden än de faktiskt är. Den här effekten är bra när du komponerar en bild med täta element, som en linje färgglada båtar i en hamn. Teleobjektiv är även fantastiska för att plocka fram detaljer i ett vidare motiv.

Behöver jag ett vidvinkelobjektiv om mitt kitobjektiv börjar på 18 mm? 

På de flesta kameror ger ett 18-55 mm-objektiv en brännvidd mot-svarande 27-82,55 mm på en fullformatskamera. -För att få en ultravid bildvinkel måste du titta på objektiv i regionen 10 mm. De ger kraftig distorsion i bildens kanter och objekten närmast objektivet kommer verka mycket större än de på avstånd. Komponera bilderna så du tar till dig, eller undviker, de här effekterna.

Få ut det mesta av glaset

Vart och ett av de tre huvudsakliga objektivtyperna har sina för- och nackdelar. Få ut det mesta av dem.

Objektiv2-Wordpress

1. Använd vidvinkel för…

…landskap, förvrängda porträtt, och inomhusfotografering.

Traditionella vidvinkelobjektiv ligger på mellan 20-35 mm. Att komponera med de här objektiven är utmanande eftersom de tar med så mycket av motivet. Kontrollera kanterna efter oönskade objekt och gå nära förgrundsobjekt för att skapa djup.

Objektiv3-Wordpress

2. Standardobjektiv för…

…porträtt, dokumentär, resor, svagt ljus – allt!

Ett fast standardobjektiv motsvarande 50 mm på en fullformatskamera kommer att förbättra dina kompositionskunskaper eftersom du tvingas hitta intressanta vinklar genom att gå närmare. Välj ett snabbt och fast f/1,8- eller F/1,4-objektiv, så kan du använda kortare slutartider och göra bakgrunder oskarpa.

Objektiv4-Wordpress

3. Teleobjektiv för…

…landskap, sport, och natur.

Teleobjektiv är ett bra val för smickrande porträtt och fylliga landskapsbilder. De är även nödvändiga för att komma nära skygga djur. De ger gärna rörelseoskärpa, så använd stativ under exponeringen för att få skarpa bilder.

Så här Finjusterar du objektivets prestationsförmåga

Objektiv5-Wordpress

Förbättra autofokus

Många kameror låter dig göra mikrojusteringar på autofokusen på specifika objektiv. Du kan även lägga på korrigeringar för att ta bort vinjettering (mörka hörn i bilden) och automatiskt kontrollera distorsion. Inställningarna kan dock bara användas med JPEG- och TIFF-bilder – inte RAW-bilder.

Objektiv6-Wordpress

Ta bort distorsion i RAW

Få mer kontroll genom att fota i RAW, och korrigera problem i efterbehandlingen. Den här bilden har mörka hörn och verkar bukta utåt, vilket är typiska effekter hos vidvinkelobjektiv när du fotar nära. Problemet kallas tunnformig distorsion. Bilden är inte heller helt rak. De här problemen kan korrigeras automatiskt eller manuellt.

Objektiv7-Wordpress

Lägg på Linskorrigering

Dessa problem kan även fixas till med Photoshops Linskorrigeringsfilter. Du kan återigen använda en databas med objektiv för att lägga på automatiska justeringar, och dessa är väldigt effektiva när de tar bort vinjettering och reducerar distorsion.
I manuellt läge kan du även korrigera sneda bilder och ta bort färgfel.

Så här väljer du rätt objektiv

Korta brännvidder är perfekta för dramatiska bilder som överdriver skala. Men om du vill ha de mjuka och diffusa bakgrunderna som finns i professionella porträtt och naturbilder bör du välja en längre brännvidd.

Objektiv8-Wordpress

40 mm vid f/4

Ett 40 mm-objektiv ger en standardbild, men det tar med en ganska stor del av bakgrunden när du går nära.

Objektiv9-Wordpress

100 mm vid f/4

Med ett 100 mm makro–objektiv ser vi mindre av bakgrunden och de oskarpa områdena ser förstorade ut.

Objektiv10-Wordpress

20 mm vidvinkel

Vidare brännvidder är mer förlåtande gällande fokusfel och kameraskak, men kan skapa mer distorsion.

Objektiv11-Wordpress

400 mm tele

Undvik oskärpa vid lång brännvidd genom att  använda en slutartid på  1/brännvidden (ex.vis 1/400 sek till ett 400 mm-objektiv).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.