FLER GODA GÄRNINGAR PÅ ÖNSKELISTAN

Aktuellt 9 Dec 2016

Canon och Röda Korset uppmanar nu med kampanjen #selfieless att vi ska flytta fokus från oss själva ett tag och istället göra fler osjälviska och godhjärtade saker för varandra.

Foto: Hannes Söderlund
Foto: Hannes Söderlund

 

Flödet av fantastiska bilder på julstök, barn, pepparkaksbak och andra bilder på oss själva är extra stort i sociala medier nu inför julen. Vi postar mängder av selfies varje dag, 93 miljoner närmare bestämt.

Kampanjen når ut till 35 länder och syns i hela Europa. Med #selfieless hoppas Canon och Röda Korset kunna skapa en våg av goda gärningar.

– Vi tror på bildens kraft att påverka och skapa förändring. Det gäller i dag mer än någonsin. Därför är vi väldigt glada över att kampanjen fått en sådan stor spridning på framför allt Instagram, säger Helen Iwefors-Häggblom, kommunikationschef på Canon.

Genom att dokumentera sin goda gärning med en bild eller video, hashtagga den med #selfieless och utmana tre andra vänner att göra detsamma, hoppas man att kampanjen ska inspirera till alla möjliga bra och osjälviska handlingar – små som stora. Redan nu kan man se inlägg i sociala medier med allt från nya blodgivare, volontärarbetare och donationer av både mat och kläder, till att bjuda en äldre släkting på fika.

– Canon står indirekt bakom tiotusentals selfies varje dag. I snitt lägger vi ca 60 minuter i veckan på att fotografera, redigera och posta selfies. Vi vill inspirera så många som möjligt till att istället ägna en del av den tiden åt någon annan. Det finns så många möjligheter för oss alla att göra gott i vår vardag. Vår förhoppning är att kampanjen ska fortsätta leva även efter jul, osjälviska och goda gärningar behövs ju året om, säger Helen Iwefors-Häggblom.

 

Så här gör du:

1.Tänk ut en god gärning (det kan exempelvis vara att köpa mat till en hemlös, donera kläder till välgörenhet, starta en egen insamling för en välgörenhetsorganisation, bli blodgivare eller något annat)

2.Dokumentera din goda gärning som bild eller video (det får inte vara en selfie)

3.Dela inlägget på sociala medier med hashtaggen #selfieless

4.Utmana tre vänner att göra egna goda gärningar

I samband med att kampanjen inleddes skänkte Canon 1 miljon Euro till Röda Korset. Kampanjen har bidragit till mängder av goda gärningar över hela Europa.

Ett exempel är den svenska kändisfrisören och stylisten Helene Hagman, som valt att gratis klippa alla kunder som väljer att donera sitt hår till peruker för cancerdrabbade.

 

Om kampanjen

#selfieless är ett samarbete mellan Canon och Röda Korset där man under de kommande månaderna uppmanar människor i Europa, Mellanöstern och Afrika att tänka lite extra på varandra. Kampanjen går ut på att göra något gott för en annan människa och dokumentera detta genom ett foto eller film. Under hashtagen #selfieless delar man sedan sin gärning i sociala medier tillsammans med en utmaning till tre utvalda vänner om att göra detsamma. Kampanjen pågår mellan november och januari och avslutas med ett sammanfattande kollage över de foton och videor som publicerats under perioden.

Annons
Bli en bättre Canon-fotograf

Bli en bättre Canon-fotograf

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Canonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer och beställ här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.