FOTA FRÅN PUBLIKEN

Teknik 22 Jul 2015

Ta minnesvärda bilder på rockkonserter

FotaFranPubliken-WordpressKonserter och andra typer av musikevenemang kan generera fantastiska bilder under hela året. Men du ska inte låta dig nedslås om du inte kan få ett fotopass: många platser och artister låter dig fota med kompaktkameror, och till och med systemkameror så det är fortfarande möjligt att ta bra bilder på konserter trots att du står i publiken. En kamera med ett långt objektiv är krävs, men det viktigaste är att du är diskret och arbetar snabbt. Se också upp så att du inte irriterar andra människor – särskilt inte artisterna.

Sätt igång

  • Med ett långt objektiv kan du isolera artisterna från händer i publiken och en rörig scen.
  • Bildstabilisering är ett måste när du fotar helt utzoomat för att minimera rörelseoskärpa.
  • Ljuset på konserter ändras konstant, men det är normalt svagt så välj en stor bländare (f/2,8 är perfekt) för att låta kameran släppa in mycket ljus.
  • Om du inte kan använda blixt behöver du normalt ställa in ett högt ISO-värde, vilket även ger kortare slutartider.
  • Korrekt fokusering är viktigt. För bilden här nedanför användes kontinuerlig AF och AF-punkterna placerades vid motivets huvud.