FOTA LANDSKAP MED LÅNGT OBJEKTIV

Teknik 2 Maj

Använd en telezoom för att rama in tajtare bilder.

 landskap

Vidvinkelobjektiv må vara det främsta valet för landskapsfotografer, men den räckvidd som erbjuds av en telezoom kan ge dig imponerande bildfyllande bilder som du kan placera i din landskapsportfolio.

Det kan vara enklare att komponera “renare” landskapsbilder med ett långt objektiv eftersom deras smalare bildvinkel gör det enklare för dig att beskära bort distraktioner. Du kan isolera intressanta detaljer, texturer och toner, och hur en lång brännvidd ”komprimerar” en scen kan även användas som ett kreativt kompositionsverktyg. Om du vill att rader med kullar eller berg ska se ut att befinna sig närmare varandra så är ett teleobjektiv rätt väg att gå.

För skarpast resultat behöver du montera ett långt objektiv, och inte kameran, på ett stabilt stativ och huvud. Men även då gör den stora storleken dem utsatta för vibrationer i blåsiga förhållanden, så var beredd på att behöva agera vindskydd.