Skapa sann blomsterprakt genom att trycka ihop bakgrund och förgrund
em säger att du behöver ett makroobjektiv för att fotografera vilda blommor? Även ett teleobjektiv kan vara väldigt effektivt då det trycker ihop scenen och låter dig isolera blommorna mellan en vackert oskarp förgrund och en bokehfylld bakgrund.
Landskaps- och naturfotografen Guy Edwardes använde det här tillvägagångssättet när han fotade den här vilda orkidén i somras. Han använde ett 600 mm-objektiv tillsammans med en 1,4x-extender, vilket gav honom en effektiv brännvidd på 840 mm på hans fullformatskamera.
”Du måste gå ner lågt för att det ska fungera”, säger Guy. ”Om stativet inte går att få ner tillräckligt lågt så kan du använda en bönpåse på marken som stöd.”
För att få till den mjuka effekten på stjälken placerade Guy objektivets front nära grönskan i förgrunden och fotade genom den. ”De gula suddiga märkena och cirklarna är oskarpa smörblommor”, berättar han.
Guy berättar också att vilda ängsblommor är särskilt bra för den här typen av bild, men det gäller att hitta det perfekta exemplaret. ”Nöj dig inte med den första blomman du ser”, säger han. ”Leta efter perfekt formade blommor, samt bra för- och bakgrunder.”
”För att få bästa resultat ska du fota tidigt på morgonen eller senare på kvällen i svagt motljus”, fortsätter han. ”Vid de tiderna är inte bara ljuset mjukare, utan vinden är också i allmänhet svagare.”
Ner på marken
Ett perfekt sätt att få den låga vinkel du behöver är att använda en bönpåse på marken till att vila ditt långa objektiv på. Kameror som erbjuder en vinklingsbar skärm eller Live View-koppling direkt till en telefonapp gör det enklare att komponera bilderna.
Förstärk oskärpan
Ställ in den största bländaren på ditt objektiv, och se till att avståndet mellan motivet och bakgrunden är tillräckligt stort. Om det inte finns tillräckligt mycket detaljer i förgrunden kan du testa att hålla lite gräs nära frontelementet.