Fotografen Hannah Modigh skildrar livet i Louisiana

Aktuellt 29 Jul 2016

I en månad till, fram till den 28 augusti, är det möjligt att se Hannah Modighs utställning om livet i väntan på orkanen i fattiga och utsatta Louisiana på Fotografiska i Stockholm.

Foto: Hannah Modigh
Foto: Hannah Modigh

För tredje gången har mångfaldigt prisbelönta Modigh sökt upp en amerikansk plats med tuffa levnadsvillkor och skapat hjärtskärande vackert fotografi, som genom hennes alster blir en poetisk betraktelse över tillvaron.

Louisiana är en plats ständigt hotad av nya orkaner och översvämningar. Där har Hannah Modigh med sitt poetiska bildspråk i Hurricane lyckats fånga det djupt allmänmänskliga mitt i det ibland omänskligt utsatta.

–  Det började med att jag ville forska i en machokultur som jag tänkte fanns i detta område. Där blev jag slagen av hur segregerat det fortfarande är. Och genom att grupperna lever så åtskilda cementeras ständigt detta destruktiva vi kontra dem-system. Jag dras till natur och hud, som övergivits, som lämnats. Natur och hud som är utsatta och kopplingen dem emellan. Jag har ett stort intresserad av hur omgivningen påverkar en. Var vi hör hemma. Och använder mig ofta av många bilder för att skapa en känsla av att vara fast i en repetition av känslor. Att det går i loopar och det är svårt att bryta sig ur sitt arv, berättar Hannah Modigh.

Foto: Hannah Modigh
Foto: Hannah Modigh

Att hon presenterar KKK-anhängare sittandes runt ett bord ”en vanlig dag på jobbet”, istället för den gängse bilden av dem i huvor och brinnande kors, gör intrycket så mycket starkare. Det systematiska, behovet av att tillhöra, vara en ofta infödd del i en klan, att ha en plats att gå till, oavsett mål med verksamheten.

–  Jag försöker hitta en vardaglighet i de mest intensiva miljöer. Vardagssituationer med en dödsmedvetenhet. Där letar jag efter kroppsspråk och fäster stor vikt hur man håller sin kropp, hur kroppens rörelser är. Det säger mycket om en som person, var man är och om ens historia. För mig är det viktigt att genom mitt konstnärskap tolka situationerna snarare än att dokumentera eller döma dem. Att lämna över denna min tolkning till betraktaren och låta bilderna skapa processer där, för jag driver ingen tes. Det är upp till betraktaren vad fotografiet väcker.

När nu Fotografiska för första gången presenterar en separatutställningen med Modigh är detta något Exhibition Manager Pauline Benthede är mycket glad över.

–  Vi har följt hennes spännande utveckling en längre tid och Hanna Modigh deltog i vår Höstsalong 2015 som ett av juryns val, med verk från olika serier. Att nu presentera Hurricane Season är en naturlig följd av att hon, med sitt unika fotogra ska språk, etablerat sig som en av de mest intressanta fotograferna. Göran Segeholm, vår huvudlärare på Fotografiska Akademin, menar att om det fanns kvar en enda kamera i världen så skulle han sätta den i händerna på Modigh, det är ett omdöme som säger det mesta…

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.