Fotografera rimfrost

Teknik 15 Feb 2011

Bild: Guy Edwardes
Bild: Guy Edwardes

För att det skall bildas rikligt med rimfrost krävs kalla nätter med klar himmel – vilket vi lyckligtvis har ganska mycket av i Sverige under vintern. Dessutom är det ganska lätt att förutse i väderprognoser. Det krävs även att det inte blåser för mycket, eftersom det drar iväg fukten innan den hunnit frysa till. Men samtidigt måste du vara försiktig med imma och frost på dina objektiv, för att undvika det kan du helt enkelt låta din kamera ligga ute över natten, men håll batteriet inne i värmen, annars hinner du inte med många bilder innan det är slut.

Börja redan idag…
* Rimfrost bildas enklast i hålor, vilket kan vara bra att tänka på när du väljer plats.
* Var på plats tidigt – så snart solen kommer fram kommer rimfrosten att börja smälta och omformas.
* Variera brännvidden, vinklarna och kompositionen för att få omväxling i dina bilder.

För att exponera rimfrosten rätt gör du en mätning på frosten och ställer sedan in upp till 1,5 stegs överexponering med exponeringskompensationen.