FOTOGRAFERA TRAFIKSPÅR

Teknik 14 Jul 2016

Ge dig ut på vägarna och visa upp dina slutartidskunskaper

FotograferaTrafikspar

Ett av de coolaste sätten att visa upp dina fotografiska färdigheter är att fota ljus-

spår. Rörliga motiv är perfekta i det här fallet, och de kortare dagarna och mer hektiska vägarna vid den här tiden på året innebär att det finns många tillfällen att testa tekniken.

Ljusspår är omöjliga att fånga med de automatiska exponeringsinställningarna eftersom du medvetet i det fallet kommer använda ”fel” slutartid när du fotar trafik, och skapar därmed en randig effekt. Så här gör du:

Eftersom du förlänger slutartiden kommer du behöva ett stativ till kameran för att se till att bakgrunden förblir skarp. Se till att du använder någon form av fjärrutlösare för att undvika att du stöter till kameran med ditt finger, och rama in en behaglig komposition. Det är är bra om strecken leder till en sammanstrålande punkt eftersom det hjälper till att guida blixten. Inkludera ikoniska byggnader eller en intressant kyrka för att göra bilden mer visuellt intressant, och för att skapa ett sammanhang. En sista sak – hektisk trafik kan vara farlig, så glöm inte trafikvettet hemma i din jakt på en bra bild.

Räkna ut exponeringen

Använd det manuella läget och ställ in ett lågt ISO-tal för att undvika alltför mycket brus. Aktivera dessutom brusreducering vid lång exponering om det finns tillgängligt på din kamera.

Du måste testa dig fram till rätt slutartid, men 15 sekunder är en bra startpunkt.