Gamla polisbilder på Fotografins hus

Aktuellt 2 sep 2011

Mellan den 9 september och den 22 oktober pågår utställningen ”This man refused to open his eyes” på Fotografins hus i Stockholm. Utställningen består av ett urval av bilder från New South Wales Polisarkiv. Ur arkivet stiger Sydneys trasproletariat* upp ur sina glömda gravar. Tusentals ansikten som någon gång blivit anklagade eller dömda för snatteri, stöld, bedrägeri, prostitution, lösdriveri, rån, hot, misshandel, eller i värsta fall mord, kan spöklikt se på oss.

I slutet av 1980-talet räddades ett fyra ton tungt fotografiskt arkiv ur ett översvämmat lager i Sydney. Arkivet var skapat av New South Wales Police och täckte tidsperioden 1912-1960. Innehållet bestod av klassisk kriminalteknisk fotografi; brottsplats- och olyckshändelsedokumentation, rekonstruktioner samt identifikationsfotografier av misstänkta eller dömda. Identifikationsbilderna visade sig senare vara uppseendeväckande, närmast sensationella. Här fanns människoskildringar med stor dragningskraft, komplexitet och djup.

Fotografins Hus visar ett urval av bilder, främst från 20 – 30-talet. I bakgrunden anas en epok som präglades både av sorglös, ytlig efterkrigskonsumtion och blottställande kriser, inte helt olik vår tid. Liksom i varje polisarkiv korrigeras dessutom föreställningen om den kriminella sensationen som tillsammans med ondskan är ledmotivet i medelklassens retorik när brott och straff ska skildras i media. Istället verkar fattiga omständigheter, vardagens slumpmässighet, dårskap och människans oändliga kapacitet för irrationalitet ofta vara drivkraften för brott, då som nu. Fotografierna kan delas in i två kategorier. Dels en kategori bilder tagna i polisstationen omedelbart i samband med utredning eller häktning, dels bilder tagna i fängelser där de misstänkta väntar på domslut eller när straff avtjänas. Kategorierna skiljer sig åt i estetik och uttryck.

Utställningen är producerad av Fotografins Hus och curerad av konstnären Johan Hedbäck. Urval av bilderna likväl som texten förhåller sig främst till följande källor; CoolPix.hht.net.au; samt böckerna; City of Shadows – Sydney Police Photographs 1912-1948 av Peter Doyle tillsammans med Caleb Williams; Crooks Like Us av Peter Doyle, publicerade av The Historic Houses Trust of New South Wales, Australien.

* Termen trasproletariat har sitt ursprung i marxistisk retorik och syftar på de medborgare som inte försörjer sig genom vanligt arbete utan istället lever av småstölder, prostitution, etc. Kategorin är av-individualiserande och står egentligen i motsats till den strävan som varit så tydlig i Sydney Police fotografiska arkiv – skildringen av den enskilda personen.

Bli en bättre Nikon-fotograf!

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Nikonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer här.

Bli en bättre Canon-fotograf

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Canonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer och beställ här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.