Låt dig inspireras av en gammal mästares arbete i ett modernt sammanhang
André Kertész är en fotograf som hjälpte till att definiera fotografins språk. Hans vackert komponerade, ofta gripande, bilder besitter fortfarande känslomässig kraft många år efter hans död 1985. Den här fantastiska mannen fotograferade i 70 år och lämnade bakom sig en stor samling bilder som framtida generationer kan njuta och lära sig av.
Auktionshuset Artcurial i Paris organiserade nyligen en stor auktion med hans bilder och bilden av Mondrians glasögon och pipa från 1926 såldes för 13 000 euro. Så varför inte ge dig ut på gatorna redan idag och använda lite av grundsatsen i hur Kertézs arbetade?
Sätt igång
- Kertész sa att det inte räcker att bara ta bilden vid rätt tidpunkt: du måste även ”känna” bilden. Det är en svår disciplin att definiera, men testa att fotografera saker eller människor du är intresserad av, eller har en koppling till.
- Precis som Cartier-Bresson hade Kertész alltid en kamera med sig – även under första världskriget där han tjänade i den ungerska armén. Åratal av daglig övning gav honom en naturlig känsla för komposition, och han missade inga bildmöjligheter genom att hålla på med kamerainställningar eller fokus. Kameran var som en förlängning av honom själv.
- Kertész var känd för att fota från en högre vinkel för att få till bästa möjliga komposition, så var beredd på att sträcka dig högt för att få till de bästa bilderna.
- Som den unga Cartier-Bresson var Kertész besatt av geometriskt behagliga kompositioner, särskilt när han fotade på gatan. Han insåg även vikten av att fota till synes vardagliga men ändå estetiskt viktiga objekt – som Mondrians glasögon och pipa.