HYLLADE ANETA GRZEZYKOWSKA NU I SVERIGE

Aktuellt 17 Feb

Aneta Grzeszykowska heter en av Polens just nu mest omtalade samtidskonstnärer. Nu kommer hon för första gången till Sverige. Central i utställningen Body of Work som visas på Mindepartementet, blir hennes uppmärksammade projekt Selfie, där hon avbildar delar av sin egen kropp i grishud.

Foto: Aneta Grzeszykowska
Foto: Aneta Grzeszykowska

Aneta Grzeszykowska arbetar i installationer, filmer och fotografiska serier – ofta med den egna kroppen som utgångspunkt. Hennes arbeten kretsar kring genus, identitet och kropp men berör också antropologiska och existentiella frågor.

– Min kropp och min omgivning spelar en viktig roll i mitt konstnärskap, ofta av tekniska skäl – de är alltid tillgängliga, säger Grzeszykowska.

Nu visas hon för första gången i Sverige och det i en utställning som ger besökare en både bred och djupgående bild av hennes konstnärskap.

– Aneta Grzeszykowska är en oerhört intressant konstnär. Med utgångspunkt i den feministiska konsten, kroppen och 1960- och 70-talens performancetradition är hon på väg att inta en självklar plats inom den internationella samtidskonsten, säger Estelle af Malmborg, curator och grundare av Mindepartementet.

Aneta Grzezykowskas arbeten finns bland annat representerade på Salomon R. Guggenheim Museum New York och på San Francisco Museum of Modern Art. Nyligen köptes flera verk ur serien Selfie in av Centre Pompidou i Paris. I utställningen visas arbeten från olika tidsperioder, som de fotografiska serierna Untitled Film Stills (2006), Negative Book (2012-2013), Selfie (2014), Halina (2016), samt videoverken Negative Process (2014) och Bolimorfia (2008).

Selfie
Den uppmärksammade bildserien Selfie blir central i utställningen och handlar om hur vi skapar bilden av oss själva. Här rör sig konstnären i gränslandet mellan skulptur och fotografi, liv och död, artificiellt och verkligt när hon utifrån delar av sin egen kropp skapar skulpturer i grishud som hon visar upp mot en bakgrund av läder.

Negative Book
I serien Negative Book och videoverket Negative Process utforskar Aneta Grzeszykowska det fotografiska mediet i en lek med förhållandet mellan fotografi, måleri och performance, mellan negativet och ett fysiskt fotografi.

Untitled Film Stills
Med sitt feministiska perspektiv och fokus på kroppen närmar sig Aneta Grzeszykowska konstnärer som Cindy Sherman, Ana Mendieta och Alina Szapocznikow. I den tidiga serien Untitled Film Stills refererar hon till rollen som konstnär/modell i en rekonstruktion av Cindy Shermans klassiska arbete från 1970-talet. Originalets svartvita fotografier har ersatts av färgbilder i större format med henne själv i huvudrollen. Originalkompositionerna är noggrant bevarade men rekvisita, kläder och miljöer har uppdaterats och avslöjar tidens gång.

Halina
I sitt senaste arbete, serien Halina, intar Aneta Grzeszykowska återigen rollen som konstnär, såväl som modell, och utmanar den passiva roll som förknippas med konsthistoriens nakna kvinnokroppar.

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.