INFRARÖD FOTOGRAFERING

Teknik 18 Nov 2016

Fånga världen i osynligt ljus.

InfrarodFotografering
Foto: Edd Noble

För att registrera infraröda (IR) bilder med en digitalkamera måste du antingen använda ett tätt IR-filter på objektivet (vilket kräver långa exponeringstider) eller få kameran konverterad till IR-fotografering. Problemet med det sistnämnda alternativet är att det är permanent. Men det finns ytterligare ett alternativ: satsa på alltihop. För den här bilden av Brügge använde Edd Noble en Sony Alpha 7 som har konverterats med totalen i åtanke.

Processen involverar att man tar bort lågpassfiltret och det IR-blockerande filtret framför kamerasensorn, och ersätter dem med glas. Det gör kameran känslig för synligt ljus, IR-ljus och UV-ljus: du kan kontrollera vilken typ av ljus som registreras genom att montera olika externa filter på objektivet. ”Jag väljer att satsa på hela spektrat eftersom skärmarna (sökaren och den bakre LCD-skärmen) visar den våglängd jag fotograferar i”, avslöjar Edd. ”Att montera ett så kallat ’hot mirror-filter’ på objektivet gör att kameran fungerar normalt. Det gör att jag slipper bära runt på ytterligare en kamera för normal fotografering, vilket är fallet vid en IR-konvertering. Den enda nackdelen i det här fallet är att man måste använda optiska filter, och det kan bli dyrt.”

För den här bilden använde Edd ett Heliopan 590 nm Red-filter. ”Bearbetningen är den största utmaningen med 590nm IR-bilder”, säger han. ”Det finns många sätt på vilka du kan förstärka färgerna. Jag valde en teknik där jag bytte ut de röda och blå kanalerna.”

Testa ett filter

IR-filter är ett prisvärt sätt att se om infraröd fotografering är något för dig, men du måste använda Live View för att kunna se bilden, och exponeringstiderna blir långa. Innan du köper ett filter ska du kontrollera att din kamera kan registrera IR: rikta en TV-fjärrkontroll mot objektivet och ställ in kameran på Live View. Om du kan se det röda ljuset när du trycker på knapparna på fjärren så är allt som det ska.