Justera kontrasten

Guider 7 mar 2011

1 Öppna en kontrastrik bild. Vi noterade tidigare att kontrastrika motiv är svåra att exponera rätt, och i vissa fall, som i vårt exempel, är mellantonsområdena välexponerade medan andra områden är underexponerade, och den ljusa himlen är överexponerad. Så länge du har detaljer i både skuggorna och högdagrarna, kan du dock använda denna teknik för att jämna ut tonerna.

Justera kontrasten
Justera kontrasten

2 Duplicera bakgrundslagret genom att trycka på [Ctrl]/[Command]+J, eller genom att dra tumnageln till knappen ”Skapa nytt lager”. Vi kommer att skapa en “negativ” i gråskala av bilden som grund för våra tonjusteringar. Tryck på [Ctrl]/[Command]+I för att invertera den duplicerade bilden, och sedan [Ctrl]/[Command]+[Shift]+U för att mätta av den inverterade bilden.

3 Vad vi har skapat är en luminiscensmask – en version av bilden som endast innehåller intensitetsinformation – men inverterad. Det är exakt vad du ser om du genererar en markering av bildens högdagrar och sedan lägger till en mask baserad på markeringen och inverterar den; skillnaden i detta fall är att masken finns på ett lager.

4 Ändra blandningsläget för det inverterade lagret till Täcka över. Detta läge göra pixlarna på det underliggande lagret mörkare eller ljusare (mörk områden gör det underliggande lagret mörkare, och ljusa områden gör det ljusare) medan det bevarar de mörkaste skuggorna och ljusaste högdagrarna, och används normalt för att förstärka kontrast, men eftersom vi har inverterat det duplicerade lagret här, reduceras kontrasten.

5 Högdagrarna och skuggorna ser nu mycket bättre balanserade ut, men mellantonerna ser för platta ut. Du fixar detta genom att applicera filtret Gaussisk oskärpa för att gradera kontrastreduktionen till mellantonerna. Stora oskärpevärden fungerar bäst – i vårt fall satte vi Radie på maximala 250 pixlar.

6 Vi behöver förstärka kontrasten ännu mer, speciellt för att göra de blå tonerna i himlen mörkare, och vi kan göra detta genom att duplicera vårt nya lager. Detta gör att högdagrarna ser för ljusa ut i delar av gräset och i trappstegen, så jobba på det duplicerade lagret, välj en mellangrå från Färgväljaren och måla över dessa områden med en mjuk pensel – på ett lager satt på Täcka över, har 50% grått ingen effekt.

Du kan pröva detta knep som ett alternativ till Skuggor/Högdagrar om du använder Photoshop, men det är speciellt användbart om du använder Elements, där dialogrutan för Skuggor/Högdagrar har färre alternativ. Att applicera filtret Gaussisk oskärpa i steg 5 har en liknande effekt som att justera Radie-värdet i Skuggor/Högdagrar i Photoshop, vilket ger dig möjlighet att justera hur långt in i mellantonerna effekten sträcker sig.

Om delar av bilden blir mörkare än du önskar, kan du lägga till en mask på ”Täcka över”-lagret, och måla bort effekten med en svart pensel, eller en grå pensel för att delvis ha kvar den. Du kan även reducera opaciteten för att göra effekten mjukare, eller lägga till en Nivåjustering ovanför ”Täcka över”-lagret, [Alt]/[Option]-klicka på linjen mellan lagren så att justeringen inte påverkar bakgrundslagret, och flytta Mellantons-reglaget till vänster eller höger för att justera kontrast.

Bli en bättre Nikon-fotograf!

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Nikonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer här.

Bli en bättre Canon-fotograf

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Canonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer och beställ här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.