Lär dig behärska svart/vitt foto

Teknik 9 Mar 2010

 

Utmaningen
Hur gör man för att verkligen få ut bästa möjliga svart/vita bild av ett motiv? Även om motiven ibland kanske verkar uppenbara kan det vara svårt att hantera ljuset. Vi kommer att arbeta med komposition och efterbearbetning i datorn.

Hur vi gör
Eftersom ljuset på dagen är strävt och hårt så letar vi efter ett motiv med textur och form. Vi använder ett polariseringsfilter för att förstärka kraften i himlen och för att reducera reflektioner. Efter att vi tagit bilderna väljer vi ut några bilder för att bearbeta i datorn.

Fotografera i svart/vitt
De bästa svart/vita bilderna använder ljus, textur och form för att uppnå maximal kraft. Naturliga kontraster i svart/vita bilder är nödvändigt och något man måste eftersträva. Vi fick syn på den här rostiga trappan. Det hårda och riktade ljuset kastade fantastiska skuggor på väggen bakom, också den full av mönster. Detaljerna i stenarna och räcket hjälper till att få fram kontrasten i den slutgiltiga bilden. När vi tog bilden funderar vi på hur vi bäst skulle exponera för att lyfta fram skuggor och högdagrar, och för att öka kontrasten mellan den vita trappan och de mörka skuggorna.

Kamerainställningar
Vår Canon EOS 300D kan fotografera i RAW men saknar möjligheten att spara en liten JPEG vid sidan om RAWfilen. Den funktionen är annars smidig eftersom du kan förhandstitta på JPEG-bilden i svart/vitt läge medan du behåller RAW-bilden i högupplöst läge och med all färginformation i behåll. Vi väljer att fotografera i RAW med det lägsta ISO-värdet, ISO 100, för bästa kvalitet. Ljusmätningen på kameran ställde vi på evaluerande läge för att få hjälp med ett medelvärde hos det kontrastrika motivet.

Vi använder slutarprioritet och vrider ner exponeringsvärdet med ett steg för att undvika att bränna ut högdagrar och för att se till att skuggorna blir riktigt mörka. Vi använder kamerans autofokus och väljer en fokuspunkt i centrum. För större kontroll över kompositionen fokuserar vi och rekomponerar om bilden innan vi trycker av och tar den.

Arbeta med ett svart/vitt motiv
Utan färger för att framhäva dina bilder måste du trycka mer på kompositionen och titta noga på hur ljuset faller på ditt motiv. Genom att flytta runt och studera ditt motiv ur alla vinklar kan du få fram bästa möjliga svart/vita bilder, som vi visar härintill. Bilderna på kranen togs med handhållen kamera för att få lite mer action i dem. Bilderna är tagna med olika brännvidd mellan 18 och 50 mm, och när vi kommer nära hittar vi en del riktigt annorlunda kompositioner.

På långt håll ser kranen väldigt liten ut i bilden. Inte ens genom att vrida kameran får vi mer kraft i den. När vi kommer närmare blir vinklarna mer intressanta och vi får med oss en hel del bra bilder. Tack vare polariseringsfiltret blir himlen nästan helt svart. Genom att vrida ner den uppmätta exponeringen med ett steg ser vi till att himlen behåller sina detaljer med djupa mörka skuggor och högdagrar som inte bränns ut.

1. Avlägsen bild
Även om det är finns mycket dramatiska kontraster i denna bild så saknar den en stark fokuspunkt, ser slarvig ut och är alldeles för mörk på den högra sidan. Brännvidd 25 mm, ISO 100, 1/100 sek vid f/10, EV -1
2. Vridet perspektiv
Att vrida kameran ökar inte kraften eftersom kranen fortfarande är för liten i bilden. Det är alldeles för mycket tom yta kring kranen, och molnen saknar detaljer. Brännvidd 18 mm, ISO 100, 1/800 sek vid f/6, EV -1
3. Platt vinkel
Att fotografera kranen med en extrem vinkel som här blir inte så mycket mer intressant. Det är en bra bild med gott om kontrast, men återigen är det mycket döda ytor. Brännvidd 28 mm, ISO 100, 1/100 sek vid f/7,1, EV -1
4. I ett sammanhang
Den här bilden placerar kranen i sitt sammanhang och det är lätt att se vad det är. Men vinkeln är fortfarande ganska rakt på och utan nytänkande. Brännvidd 18 mm, ISO 100, 1/320 sek vid f/7,1, EV -1
5. Närbild
Att gå nära motivet för att få en detaljbild offrar sammanhanget, men ger en bild med mycket för ögat att titta på. Mycket kontrast och mycket kraft. Brännvidd 50 mm, ISO 100, 1/320 sek vid f/9, EV -1
Här är bilden tagen ur en optimal vinkel för att föra kranen diagonalt igenom bilden. Det är en klassisk teknik och ger en konstnärlig känsla till bilden. Brännvidd 25 mm, ISO 100, 1/800 sek vid f/4, E

Skugga och efterbelys
Ingen svart/vitt bild är klar förrän man skuggat och efterbelyst. Vi har förvandlat våra bilder med lite väl vald skuggning och efterbelysning av himlen. För att få ett naturligt och bra resultat gäller det att alltid komma ihåg att använda en vid, mjuk fjäderborste och hålla flödet under tio procent. Använd långa penseldrag för att undvika fläckiga områden och för att inte klippa av pixlar, speciellt vid högdagrar. Undvik att skugga och efterbelysa i områden med medeltoner, eftersom det kommer att skapa brus och göra så att ljusa områden blir mörkt gråa. För de bästa kontrasterna ska du alltid skugga högdagrarna och bränna ut skuggorna separat för att se till att inte medeltonerna påverkas.

För realistiska resultat ska du försöka att inte vara alltför för precis och också undvika att maskera olika områden eftersom det kommer att förstöra den slutgiltiga bilden då det blir synliga sömmar mellan de områden som du bearbetat och de som du inte rört.

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.