LEK MED BERÄTTELSER

Teknik 19 Mar 2016

Därför kan mystik betyda mer än utrustning

LekMedBerattelser1-Wordpress

Letar du efter ett sätt att skapa en ny dimension i din porträttfotografering? Hämta inspiration från Mariam Sitchinava. Hon har attraherat intresse från hela världen med sina drömska, cinematiska bilder, trots det faktum att hon inte började fotografera förrän 2009.

LekMedBerattelser2-Wordpress

Mariams särskilda intressen är porträtt- och modefotografering – motiv som hon vårdar ömt, i kombination med en naturlig blick för kompensation. Du kan känna att hennes bilder är en del av en större historia, vilket lämnar frågor obesvarade.

LÄS MER: Skapa kreativa porträtt

För din egen vinkel i det här sammanhanget kan du arbeta med att fotografera människor i situationer som förblir oförklarliga, tvetydiga, eller till och med drömlika, med hjälp av mjukt ljus, brus och dämpade färger och toner, vilket förstärker känslan av mystik.

www.mariam.ge

Sätt igång

  • Du behöver inte en massa avancerad fotoutrustning. Mariam använder en Zenit (en gammal sovjetisk kamera) laddad med Fujifilm Superia ISO 400-film. ”Jag fotar helt manuellt”, förklarar han. ”Jag använder ingen exponeringsmätare eftersom jag fotar med naturligt ljus och gillar att ändra bländaren hela tiden. Jag kommer inte ens ihåg slutartiderna.”
  • När du fotar en serie ska du försöka skapa ett flöde, men det behöver inte alltid finnas en ”slutbild”. Ibland kan slutet bara lämnas oförklarat.
  • Försök att få dina modeller att slappna av och vara sig själva istället för att försöka posera. Det är särskilt viktigt när du arbetar med vänner och familj.

LekMedBerattelser3-Wordpress