LEK MED SKUGGOR

Teknik 11 Apr

Inkludera kraftiga svarta former för att skapa spänning.

Foto: Foad Ashtari
Foto: Foad Ashtari

Ibland lönar det sig att titta åt andra hållet. När du fotograferar en solig dag kan du vända dig och se hur du kan använda skuggorna som skapas, istället för att fokusera på smådetaljerna i ett motiv. Precis som med silhuetter fungerar kraftigt definierade former bra, och det finns massor av sätt du kan använda dem på för att antingen mörka ner eller ljusa upp känslan i bilden. Ett skuggprojekt kräver inte särskilt mycket utrustning eftersom du kan fotografera skuggor, oavsett vilken kamera eller objektiv du använder – men vissa exponeringsjusteringar kommer hjälpa dig kontrollera skuggornas täthet.

Till och med en telefon duger. Gatufoto­grafen Foad Ashtari använde en iPhone 6 när han fotograferade den här slagkraftiga bilden där skuggorna berättar en historia. ”Jag promenerade i en park i Teheran och såg en liten lastbil med en häst i”, förklarar Foad. ”Den stannade och två män klev ut. En av dem gick in i lastbilen, medan den andra höll i repet som var knutet runt hästens hals och försökte dra ut den.”

”Jag tog fyra eller fem bilder av hästen och männen innan jag la märke till skuggorna på väggen. Jag insåg att där fanns potential för en bra bild.

”Jag satte mig ner bredvid lastbilen, tittade på väggen och väntade på det bästa ögonblicket. Det tog ungefär fem minuter innan de kunde få ut hästen, och jag satt där med ryggen mot dem hela tiden!”

www.instagram.com/foadashtari.