LJUSMÅLA EN INTERIÖR

Teknik 14 Maj

Använd LED-lampor för att färglägga ett helt rum.

ljusmåla
Foto: Janne ­Par­viainen

Rita aliens eller blommor med ficklampor utomhus? Redan gjort! Om du är på jakt efter en ny ljusmålningsutmaning kan du hämta inspiration från den “topografiska” ljus­målningen av Janne ­Par­viainen. Janne lägger flera timmar på att måla ett rum med LED-­lampor – och allt fotograferas i en tagning. ”Den här bilden är exakt som den kom från kameran – alltså en 56-minuters­exponering utan extra lager, stapling, eller någon form av manipulering”, säger Janne. ”Den största utmaningen är att få exponeringen rätt. Platsen där du fotar måste vara väldigt mörk så att det befintliga ljuset inte överexponerar bilden. Mängden ljus från LED-lamporna som kamerans sensor plockar upp under en så lång exponering kan vara så starka att jag måste använda små bländare för att förhindra överexponering.”

”Jag studerar området med omsorg för att veta vilka bitar som behöver ljusmålas. Här ville jag rita en spiralform och samtidigt justera LED-färgtemperaturen när jag kom närmare bakgrunden, vilket faktiskt var ganska svårt!”

www.jannepaint.com