LJUSMÅLA ETT STILLEBEN

Teknik 26 Jul 2016

LjusmalaEttStilleben

Utmana dig själv till att skapa en ficklampsbelyst bild i en tagning.

Du måste inte befinna dig mitt i en lantlig eller industriell miljö för att påbörja ett ljusmålningsprojekt. Giovanna Griffo håller saker och ting närmare hemmet, och använder istället en liten ficklampa för att belysa stillebenarrangemang.

Giovanna skapar normalt de här bilderna i en tagning. ”Mitt arrangemang är väldigt enkelt”, säger hon. “Jag använder en kamera – en Nikon D800 i mitt fall – och en standardzoom. Sedan handlar allt om att arbeta med mörkret och röra ficklampan under exponeringen på en eller två minuter.”

”Det kan vara svårt att avgöra vilken mängd ljus som krävs för att skapa en bra exponering”, tillägger hon, ”så du måste förlita dig på din instinkt, och vara beredd på att behöva repetera processen tills du får det önskade resultatet. Men jag skulle säga att det är det fina med den här tekniken: oförutsägbara resultat leder till unika bilder.”

Giovanna fotograferar alltid i RAW, vilket gör det möjligt för henne att finjustera exponeringen och vitbalansen när hon bearbetar en bild. ”Ibland skapar jag även mer än en exponering och slår ihop dem i Photoshop för att skapa en mer sofistikerad ljuskvalitet.”

Dags för långa exponeringar

För att få till exponeringar som sträcker sig över flera minuter behöver du använda Bulb-läget. Det finns ofta tillgängligt som en del av det manuella exponeringsläget (M) – bläddra ner genom slutartiderna tills det står Bulb.

www.giovannagriffo.it