Nikon D4 – actionfotografens nya vapen

Systemkameror 13 Jan 2012

Efter lång väntan har Nikon slutligen lanserat efterträdaren till D3s-modellen. Under skalet på D4 sitter det en 16,2-megapixels fullformatssensor, samt den nyutvecklade bildprocessorn Expeed 3. Den maximala seriebildtagningshastigheten ligger på 11 bps. Den som är ute efter fokusföljning får dock klara sig med hastigheten 10 bps. Bufferten har dessutom byggts ut jämfört med föregångaren, och erbjuder 98 NEF-bilder i följd, alternativt 170 JPEG-bilder.

─ I och med den här lanseringen kan vi erbjuda professionella fotografer det ultimata fotografiska verktyget – D4. Det är kameran som aldrig sviker när det krävs som mest av den. Den är byggd för att tänja gränserna, precis det som fotografer gör varje dag i sitt jobb, säger Lasse Pettersson, produktspecialist för professionella produkter hos Nikon Nordic.

Kameran har 14-bitars A/D-signalbearbetning inbyggd i sensorn, och det ordinarie ISO-omfånget går upp till ISO 12 800. Dessutom utökas omfånget ytterligare en EV med ISO 100 som standard. Utökade lägen gör att du även kommer åt inställningar motsvarande ISO 50 och ISO 204 800, vilket ger ytterligare flexibilitet i knepiga ljusförhållanden.

Nikon har förbättrat D4 på en par punkter jämfört mot föregångaren, och det gäller inte minst på filmsidan. Bland annat noteras ett omfattande utbud av bildfrekvenser, där filmer i full HD-upplösning (1080p) kan spelas in med 30, 25 och 24 bps. För 720p kan 60, 50, 30 eller 25 bps användas. Väljer du hög kvalitet kan ett filmklipp vara upp till 20 minuter, medan normalkvaliteten ger klipp på maximalt 29 minuter och 59 sekunder. Dessutom går det att spela in i full HD (1080p) i både FX- och DX-format samt i det inbyggda beskärda formatet för full HD (1920×1080).

Film blir en allt viktigare funktion i kameror av det här slaget, och förutom en ingång för extern stereomikrofon har D4:an fått ett hörlursuttag så att du kan finjustera ljudet ostört innan en filminspelning, antingen i menyerna eller i live view-läget för film.

Den nya kameran levererar även okomprimerad HDMI-utmatning. För de som behöver det renaste filmformatet för redigering i proffskvalitet kan D4 skicka ut okomprimerad livevisning till externa inspelningsenheter och monitorer. För första gången någonsin kan en systemkamera skicka ut data med 1080i (full HD) med den bildstorlek och bildfrekvens som anges. Dessa data kan skalas ned och är fria från den överlagda information som samtidigt kan visas på kamerans TFT-monitor.

Live view-läget har förbättrats med anpassade kontroller. Istället för att vrida på kommandoratten ger funktionen steglös bländarkontroll en mjukare kontroll av bländaren via speciella knappar på kamerans framsida. Med indexmarkering visas viktiga bildrutor på tidslinjen under pågående filminspelning, så att de är lätta att hitta vid redigering i kameran.

Nikons avancerade system för motivigenkänning inkluderar nu en helt ny RGB-sensor med 91 000 pixlars upplösning som analyserar varje motiv. Enligt Nikon har det gjort att 3D-följning av motiv har förbättrats avsevärt vid fotografering av mindre motiv. Ansikten ska dessutom identifieras med största möjliga precision och för första gången anpassas exponeringen med hjälp av ansiktsavkänningen direkt i den optiska sökaren vid stillbildsfotografering. Motivanalysen används också för att stödja mer exakt autofokus och autoexponering även under krävande ljusförhållanden.

Nikons Multi-CAM 3500FX AF-system – med individuellt valbara eller konfigureringsbara 9-, 21-, och 51-punkter – har omarbetats för snabbare motividentifiering. Autofokussensormodulen och algoritmerna ska förbättra fokuseringsförmågan avsevärt vid sämre belysning ned till -2 EV (ISO 100, 20°C). Alla de 51 sensorerna, av vilka 15 är av korslagd typ, fungerar med samtliga AF NIKKOR-objektiv vid f/5,6 och för första gången går inte begränsningen vid f/5,6. I Nikon D4 fungerar nämligen de 11 centrala sensorerna även när det kombinerade bländarvärdet är f/8. Det är en stor fördel vid sport- och naturfoto och ger helt ny fokuseringsprestanda när man till exempel kombinerar ett 600 mm f/4 AF-NIKKOR-objektiv med en NIKKOR 2,0x telekonverter. Om det kombinerade bländarvärdet är mellan f/5,6 och f/8 finns till och med tillgång till femton centrala AF-sensorer, av vilka nio är av korslagd typ.

Den nyutvecklade slutarenheten i kevlar/karbonfiberkomposit har en livscykel på 400 000 cykler med en slutartid på mellan 1/8000 och 30 sekunder samt blixtsynk upp till 1/250 sekund. Den har intelligent, självdiagnostiserande slutarövervakning och en drivenhet som utformats för minimal strömförbrukning när slutaren är öppen under längre tider vid filminspelning.

Kameran startar på 0,12 sekunder, slutarfördröjningen har minimerats till ca 0,042 sekunder (vilket motsvarar D3S) med upp till ca 11 bps i FX-format i alla beskärningslägen.

D4 har två kortplatser – en för snabba CF-kort (UDMA 7) och en för snabba XQD-kort med hög kapacitet. Den här kameramodellen är för övrigt den första att utnyttja det nya XQD-formatet.

Stöd för trådlöst LAN finns tillgängligt via den nya, kompakta trådlösa sändaren WT-5, som hanterar HTTP- anslutningar till den inbyggda HTTP-servern i D4, samt även FTP-anslutningar. WT-5 gör det också möjligt att samtidigt utlösa flera kameror som i sin tur är utrustade med WT-5. För första gången finns det dessutom nu en nätverkskabelanslutning (LAN, Ethernet) inbyggd i kamerahuset.

Den inbyggda HTTP-servern öppnar en rad nya möjligheter. Bland annat blir det möjligt att fjärrstyra kameran via en smartphone. På en pressvisning där D4:an visades fick vi se en iPhone-applikationer i vilken det var möjligt att se en livevisningsbild av det kameran såg. Fokuspunkten kunde ställas med fingret, och bilder kunde fjärrutlösas. Applikationen var förvånansvärt snabb.

En nyhet är att det i den nya modellen är enklare att välja AF-läge och AF-område, då det kan göras utan att du behöver titta upp från sökaren.

På baksidan av kameran sitter en 3,2-tums LCD-monitor med 921 000 punkters upplösning, bred betraktningsvinkel och automatisk reglering av monitorns ljusstyrka. LCD-monitorns ljusstyrka justeras automatiskt baserat på det omgivande ljuset och bilderna kan förstoras upp till 46 gånger under visningen, vilket är praktiskt för att bekräfta fokus i en viss punkt.

Den optiska sökaren erbjuder cirka 100 procents sökartäckning och 0,7x förstoring (50 mm f/1,4 objektiv fokuserat på oändlighet, -1,0 m-1). Den elektroniska virtuella horisonten med två axlar gör det enkelt att se på LCD-monitorn eller i sökaren om kameran är horisontellt placerad (både i horisontalplan och i lutning).

En annan förändring jämfört med föregångaren är direktåtkomst till Picture Control via en ny särskild knapp, istället för via menyn. Med Picture Controls kan utseendet anpassas på stillbilder och filmer genom finjustering av parametrar som skärpa, mättnad och nyans.

D4 bygger vidare på time-lapse-funktionen i D3s genom att spara bilder som en filmfil i kameran. Uppspelningshastigheten kan vara 24 till 36 000 gånger snabbare än normalt.

Många fotografer tar HDR-bilder, och därför kan det vara bra att känna till att D4 tar en överexponerad och en underexponerad bild under samma slutarutlösning. Intervallet kan utökas upp till 3 EV för olika effekter.

En förbättrad färgtemperaturkontroll ska ge exakt kontroll över vitbalansen, och livevisningens nyans och den resulterade bildens vitbalans kan justeras så att de två överensstämmer med varandra. Färgtemperaturen kan ställas in manuellt i steg om 10 Kelvin, eller i enheten mired.

Kameran erbjuder även fyra alternativ för bildområde. Förutom FX-formatet kan du välja bland flera olika beskärningslägen som alla maskeras visuellt i sökaren. 5:4 (30,0 x 24,0 mm), 1,2x (30,0 x 19,9 mm) och DX-formatet (23,4 x 15,6 mm).

En funktion som även blivit populär hos många proffsfotografer är bildbehandling direkt i kameran, och i D4 kan du redigera och ändra bilder och filmer direkt i kameran om så behövs. Retuscheringsmenyerna inkluderar en mängd funktioner som till exempel bearbetning av NEF-filer (RAW), storleksändring, förvrängnings- och perspektivkontroll för att bara nämna några. Dessutom kan kameran fastställa start- och slutpunkterna i filmklipp på en gång för effektivare lagring.

Vid en visning av kameran noterades att man utrustat nykomlingen med en helt ny typ av batteri (EN-EL18) som inte är kompatibelt med tidigare batterityper. Det innebär alltså att den som uppgraderar från D3s till D4 även måste köpa på sig en ny uppsättning batterier, men även en ny batteriladdare.

I samband med lanseringen av D4-modellen passar Nikon på att lansera en ny trådlös sändare vid namn WT-5. Den ansluts, precis som föregångaren WT-4, till en särskild kontakt på kameran och får ström från kamerahuset. Sändaren hanterar bland annat HTTP- och FTP-anslutningar och gör det dessutom möjligt att utlösa flera kameror utrustade med WT-5 samtidigt. WT-5-sändaren har fått ett uppskattat slutkundspris inklusive moms på 5 290 kronor.

Säljstart för D4 är den 16 februari, och det rekommenderade priset är 55 990 kr inklusive moms.

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.