Nivå och kurvjusteringslager

Guider 3 Mar 2011

Justeringslager nivå
Justeringslager nivå

1 Öppna en lämplig landskapsbild, gärna konstrastrik. Den höga kontrasten gör att vissa högdagrar i bilden är för ljusa och vissa skuggor för mörka, medan större delen av himlen är överexponerad. Vi kommer att selektivt göra olika områden ljusare och mörkare, och eftersom vi inte behöver jobba med fina detaljer, kan vi använda en teknik som är enklare och mer flexibel än att använda verktygen Skugga och Efterbelys.

2 [Alt]/[Option]-klicka på knappen ”Skapa nytt lager” i Lagerpaletten. I dialogrutan för Nytt lager, väljer du Mjukt ljus från Läge-menyn och aktiverar alternativet ”Fyll med mjukt ljus neutral färg” för att fylla lagret med 50% grått. Klicka OK för att skapa lagret.

3 Eftersom lagret att satt på Mjukt ljus, kommer det grå inte att synas på bilden, men toner som är ljusare eller mörkare än 50% grått kommer att göra det underliggande lagret ljusare eller mörkare (50% grå har ingen effekt). Tryck på D för att återställa verktygsfältets färger till svart och vitt och de behövs, och ta Penselverktyget. Sätt penselstorlek på 600 pixlar och hårdhet på 50%.

4 Måla över himlen med den svarta penseln för att göra den mörkare; du kommer inte att kunna undvika Sedan ska vi göra exempelvis vatten i vår bild ljusare, men vi vill inte använda en vit pensel, eftersom en sådan skapar en för stark ljuseffekt. Öppna Färgrutorpaletten, klicka på 40% grått, och måla över vattnet. 

5 Om vissa detaljer är för mörka, zoomar du in, reducerar penselstorleken och målar över alla mörka områden med en mellangrå pensel för att återställa dem till sin ursprungliga intensitet. Där de mörka detaljerna är i närheten av exempelvis grå moln, behöver du arbeta noggrant med en hård pensel så att du inte gör molnen ljusare också.

Ett annat ”icke-destruktivt” alternativ till att använda Skugga och Efterbelys är att lägga till två Nivå- eller Kurvjusteringslager, ett för att göra bilden ljusare och ett för att göra den mörkare, och sedan dölja eller ta fram effekterna efter behov genom att redigera lagermaskerna. Här är dock tekniken med Mjukt ljus, som vi beskrev tidigare, snabbare och enklare – eftersom du skuggar och efterbelyser på samma lager – medan den ändå är tillräckligt flexibel för att kunna göra olika områden olika mycket ljusare eller mörkare, och dessutom är den enkel att finjustera.

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.