NY KAMERA FRÅN SONY I DECEMBER

Nyheter 25 Nov 2016

APS-C-kameran a6500 från Sony är företagets nya flaggskeppskamera med bland annat världens snabbaste autofokus, högsta antal AF-punkter med inbyggd 5-axlig bildstabilisering, AF-operation med pekskärm och en CMOS-sensor på 24,2MP.

Sonya6500_2

Kameran har likadant 4D FOCUS-system som α6300, vilket kan låsa fokus på ett motiv på så lite som 0,05 sekunder. Den har även 425 fasdetekterande AF-punkter som sitter tätt över nästan hela bildområdet. Den nya modellen kan ta upp till 11 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus och exponeringsföljning, och upp till 8 bilder per sekund i ett live view-läge som ska göra det enklare att följa rörliga motiv. Kameran kan fotografera vid de hastigheterna i upp till 307 bilder tack vare den utökade bufferten, vilken, tillsammans med de snabba svarstiderna, kan åstadkommas med stöd av ett nytt LSI-chip i kameran.
Nya a6500 erbjuder även femaxlig bildstabilisering, vilket gör den till den första APS-C-kameran från Sony som erbjuder alla fördelar med stabilisering direkt i kamerahuset.
a6500 kommer även utrustad med en pekskärm som gör det möjligt att låsa fokus på ett motiv genom ett tryck på skärmen.

Filmmöjligheter

α6500 har en Exmor CMOS-sensor i APS-C-format på 24,2MP som arbetar tillsammans med en BIONZ X-bildprocessor och den nyligen utvecklade LSI. Kameran är den senaste kameran med utbytbara objektiv från Sony som erbjuder intern 4K-videoinspelning då den kan filma 4K (3840x2160p) i det populära Super 35 mm-formatet. Kameran ska enligt Sony även fokusera exceptionellt snabbt under filmning tack vare Fast Hybrid AF-systemet. Andra professionella videofunktioner inkluderar möjligheten att spela in Full HD vid 100 bps i upp till 100Mbps, vilket låter användaren granska och redigera materialet till 4x slowmotion-filer i Full HD-upplösning (25p) med AF-följning. Nytt hos a6500 är ett ”Slow and Quick”-läge som ger stöd åt både slow- och quickmotion. Användaren har även möjlighet att välja, extrahera och spara stillbilder från filmmaterial direkt på kameran.

In- och utsidan

Nya a6500 har likadan XGA OLED Tru-Finder-sökare på 2,4 miljoner punkter som a6300. Nya hårdvarudetaljer på a6500 inkluderar ett hus i magnesiumlegering och en slutare med en utlovad livstid på cirka 200 000 exponeringar. Flera av designdetaljerna är lånade från fullformatskamerorna i a7 II-serien, inklusive en robust objektivfattning, ett insänkt kameragrepp för att förbättra hantering, en större avtryckarknapp och tio helt anpassningsbara knappar. På mjukvarusidan har kameran ett nytt användargränssnitt som ska erbjuda en mjukare process för att söka igenom och justera menyinställningar och två nya mätningslägen.

Kameran är WiFi-, QR- och NFC-kompatibel och helt kompatibel med Sonys app PlayMemories Mobile som finns både för Android och iOS.

Kameran kommer göras tillgänglig i december och kosta cirka 17 000 kronor utan objektiv, och cirka 26 000 kronor med objektivet E 16-70/4,0 ZA OSS Vario-Tessar T.