Så förbättrar du din komposition – del 1

Teknik 22 Mar 2013

Det finns ett antal faktorer att tänka på när du är på jakt efter din bästa bild. Här är den första delen av fyra i en artikelserie som handlar om komposition

Komposition1-1-Wordpress

Kreativ beskärning

Även om vi råder dig till att alltid komponera dina bilder som du vill ha dem direkt i kameran är det, i den digitala tidsåldern, både snabbt och enkelt att beskära en bild i efterbearbetningen om du inte är nöjd med den. Det är inget fel med det så länge du inte gör det hela tiden. Beskärning kan användas för att helt ändra utseendet och känslan i din bild och ge den nytt liv. Du kanske tycker att vissa bilder fungerar bättre om de beskurits till liggande format, men inte tänkte på det vid fotograferingstillfället. Det här gäller inte bara landskap – testa även att beskära arkitekturbilder, abstrakter, stilleben, och även porträttbilder till liggande format. Att beskära till en kvadrat kommer också att  förändra en bild eftersom symmetrin i det fyrkantiga formatet kommer att göra den mer balanserat och lugn.

Att experimentera med att beskära är roligt och kan vara produktivt.

Komposition1-2-Wordpress

Leta efter symmetri

Trots att det kan verka som om du bryter kompositionsreglerna om du letar efter symmetri eftersom det vanligtvis inkluderar att placera horisonten genom mitten av bilden, eller huvudmotivet i mitten, kan det ge fantastiska bilder när det används med rätt scen och rätt huvudmotiv.

Reflektioner är en vanlig form av symmetri, och vem kan motstå dem? Du hittar mycket symmetri i bland annat arkitektur – hängbroar, kontorsbyggnader, undersidan av gamla pirer, strukturen från under en kraftledning, och så vidare.

Symmetri kan också skapas med speglar som reflekterar ditt motiv – testa det när du tar porträtt, eller ha kul med dina barn i spegelrummet på ett tivoli. Leta även efter symmetri – alléer med identiska träd, svampar som växer på trädstammar, ett spindelnät på nära håll, osv.

Nyckeln till att fota symmetri är att hitta den bästa platsen att fota från. Om symmetrin finns i verkligheten och inte reflektioner kommer det att finnas en plats som är bäst att fota från. Håller du kameran jämn blir det ännu lättare att åstadkomma perfektion.

Självklart kan du alltid fuska! För att skapa symmetri beskär du bort ena halvan av bilden, skapar en kopia, vänder den horisontellt och för samman de två med Flytta-verktyget i Photoshop, och genast har du en symmetrisk bild.

Den här tekniken fungerar bra på arkitektur, men kan också skapa ovanliga ansiktsporträtt.

Komposition1-3-Wordpress

Utnyttja skala

Ett annat sätt att visa avstånd och djup på är att inkludera något som hjälper oss avgöra skalan i ett motiv.  Människor är det meset uppenbara valet eftersom den mänskliga kroppen är ganska konsekvent i storlek. Om du exempelvis fotar en människa bredvid ett stort vattenfall står det genast klart att fallet är jättestort. Utan personen skulle vi inte nödvändigtvis ha något att jämföra det med. Även andra objekt med relativt konsekvent storlek kan användas för att visa skala – träd, byggnader, djur, etc.

För bäst effekt får du göra objektet du använder för att visa skala litet i bilden och använda ett teleobjektiv för att pressa ihop perspektivet så att de stora och små elementen ser ut att ligga närmare varandra. Vidvinkelobjektiv är inte lika bra för att förstärka skalan, eftersom de sträcker ut perspektivet – faktum är att de kan motverka effekten genom att få förgrundselementen att se större ut än bakgrundselementen.

Ibland kan det så klart vara till din fördel att medvetet undvika referens till skala eftersom det skapar en känsla av spänning. Räfflor på en sandig strand skulle lätt kunna bli en flygbild över sanddyner i öknen, medan en närbild av textur på en stad skulle kunna vara en bild av Grand Canyon.

Komposition1-5-Wordpress

Perspektiv

Trots att fotografering är ett tvådimensionellt medium kan vi fånga känslan av djup genom att utnyttja perspektivet. Den vanligaste känslan av djup skapas av överlappande detaljer – om ett berg delvis skymmer ett annat så måste det finnas ett avstånd mellan dem. Men det finns andra, mer effektiva former av perspektiv.

Förminskande perspektiv förlitar sig på det faktum att ju längre bort ett motiv är, desto mindre verkar det vara. Om du exempelvis står bredvid en byggnad kommer den ”förminska” dig, men står du längre ner på gatan kommer byggnaden verka mindre.  Det är därför som objekt i förgrunden i landskapsbilder tagna med ett vidvinkeobjektiv ger en stark känsla av avstånd och djup – den gamla trägrinden du använder för att fylla ut förgrunden verkar mycket större än kullarna i bakgrunden, så de måste vara längre bort.
Ett att sätt att utnyttja förminskande perspektiv på är att fota en serie objekt av liknande storlek – en trädallé är ett bra exempel. Trädet närmast kameran kommer att vara högst, och det längst bort minst, och varje träd kommer att verka mindre än det före i bild.

Det är exempelvis ett faktum att färg och toner avgör hur vi ser avstånd på grund av exempelvis dimma. Om du tittar på ett bergigt landskap vid soluppgången kommer bergen närmast kameran att se mörkare ut i färg eller ton än de längre bort.  Samma sak gäller träd i dimma, eller höjderna i ett böljande landskap. För att förstärka effekten ska du använda ett teleobjektiv och zooma in på de mer avlägsna delarna där dimman är starkare.

Den här typen av perspektiv kan förstärkas genom användning av färg. Kalla färger, som blå och grön ser ut att dra sig tillbaka, så de är perfekta bakgrunder till objekt med varma toner, som rött, orange och gult, vilka istället träder fram.  Du kan använda dig av detta genom att komponera bilder med varmare färger i  förgrunden, som ett fält med blommor mot avlägsen grönska och blå himmel.

Komposition1-4-Wordpress

 

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.