Så förbättrar du din komposition – del 4

Teknik 30 Apr 2013

Vi har nu kommit till den fjärde och sista delen i vår serie om komposition. Den här gången lär du dig bland annat om ledande linjer, och hur du kan bryta mot reglerna

Komposition4-1-Wordpress

Ledande  linjer

Naturliga eller konstgjorda linjer är ett av de starkaste kompositionsverktygen. Så väl som att leda ögat genom bilden – vilket är varför de kallas ledande linjer – kan de också dela in en bild i olika områden, eller agera som ett grafiskt element.

De mest uppenbara linjerna är de som skapas av konstgjorda detaljer som vägar, stigar, spår, broar, telefonledningar, murar, häckar, staket och trädalléer. Även skuggor kan skapa starka linjer, speciellt när solen står lågt. Naturliga linjer, som floder och bäckar har samma effekt när de ringlar sig genom landskapet och bort mot horisonten.

Tänkta linjer kan även formas av objekt i en scen. Trots att det finns utrymme mellan dem kommer vår hjärna automatiskt att länka ihop de olika elementen. Samma sak gäller en persons blick – vi brukar följa den för att se vad personen tittar på.

Horisontella linjer härmar horisonten vilket skapar en lugnande effekt. Konstgjorda gränser, som murar, staket och häckar är uppenbara exempel, men även skuggor kan användas. Ögar tenderar att börja nerifrån i en bild och arbeta sig uppåt, så horisontella linjer delar upp bilden i områden som kan observeras var för sig. Fotografera i landskapsformat för att få ut det mesta av de horisontella linjerna.

Komposition4-2-Wordpress

Diagonala linjer är bra för att visa riktningar och ger ett djup eftersom de visar upp avstånd och perspektiv. Eftersom ögat naturligt går nerifrån vänster upp till höger har linjer som färdas i den riktningen störst effekt. I ett landskap kan vägar, floder, diken, rader med träd, häckar och andra detaljer användas för att skapa diagonala linjer.

Vertikala linjer skapar kompositioner med en starkare känsla av riktning. Tänk trädstammar och skyskrapor som tornar upp sig. För att maximinera effekten ska du fota med kameran i porträttläge så att ögat får vandra längre för att komma från botten till toppen. Använd starka linjer av träd och murar för att rama in bakgrunden, eller fyll upp bilden med ett teleobjektiv så att vertikala detaljer samlas ihop när perspektivet pressas ihop.

Komposition4-3-Wordpress

Konvergerande linjer är de kraftfullaste av alla. Om du står i mitten av en lång, rak väg och tittar rakt fram kommer du att se att avståndet minskar och att sidorna kommer närmare varandra tills de till slut möts i det som kallas ”gränspunkten”. Samma effekt uppnås vid järnvägsspår, stigar, alléer, broar, fårorna på ett plogat fält, rader av grödor, och så vidare.

Konvergerande linjer ger en stark känsla av djup eftersom du vet att vägen har samma bredd överallt, så om den blir smalare måste den sträcka sig långt från din kamera. Den konvergerande effekten förstärks bäst med ett vidvinkelobjektiv – ju vidare, desto bättre – så att linjerna ser ut att vara långt ifrån varandra nära kameran, och sedan far iväg bort mot horisonten.

Komposition4-4-Wordpress

Bryta mot reglerna

Trots att du ofta kan skapa intressanta bilder genom att använda tredjedelsregeln eller andra regler vid din komposition kan du ofta skapa mer iögonfallande bilder om du bryter mot dem.

Placerar du horisonten så att den skär genom mitten av bilden så bryter du mot en klassisk regel, men det är en ganska mild överträdelse – ska du bryta mot en regel kan du lika gärna göra det ordentligt!

Lek med ovanliga kameravinklar. Luta kameran så att allt verkar stå på en brant och är på väg att glida ut ur bilden. Roliga vinklar kan förvandla porträtt och modebilder, men de fungerar även i närbilder, sport och action, arkitektur med mera.

En annan idé är att att placera viktiga objekt långt från mitten i bilden. När vi tar porträttbilder brukar vi ofta placera människor i mitten av bilden, men testa att placera dem vid kanten för att se hur det ändrar dynamiken i kompositionen.

Normalt undviker vi tomma bildytor, men det kan vara både intressant och fängslande – speciellt om huvudmotivet bara tar upp en del av bilden, eller komponeras så att det bryter in från en sida, samtidigt som området i mitten är tomt.

Elementens placering kan avgöra hur lyckad bilden är visuellt, mer än vad huvudmotivet själv gör. Experimentera med objekt eller former för att se hur justeringar av deras position förvandlar bildens utseende och känsla. Testa detta: ta en banan och ett äpple, placera dem på en vit bakgrund och se hur många olika kompositioner du kan komma på. Om du exempelvis placerar äpplet i bananens böj skapar du harmoni. Placerar du det däremot på böjens utsida skapar du en konflikt.

Annons

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.