Så fungerar din kameras P-läge

Teknik 18 Okt 2011

Din kameras lägesväljare erbjuder ett stort antal val. Alla har de olika användningsområden, men vilket ska man välja?

Först ut är P-läget. Varje alternativ på väljaren brukar kallas exponeringsläge. Den mängd ljus som krävs för att fånga en bild (exponeringen) styrs av två faktorer: bländaren (storleken på öppningen i objektivet) och slutartiden (hur länge öppningen är öppen). För varje bild kan olika kombinationer av slutartid och bländarstorlek användas, och det exponeringsval du väljer styr vilken kombination som används.

Ljusmätningen förblir densamma, så du använder inte läget för att göra bilden ljusare eller mörkare. Det exponeringsläge du väljer påverkar bara hur den här mätningen översätts till en kombination av bländar- och slutartidsvärden. När det gäller motivprogramslägena (som indikeras av ikoner av blommor, löpare, etc), Full Auto (den gröna plutten) och P-läget, ställs bländare och slutarhastighet in åt dig.

P-läget skiljer sig från de andra, på så sätt att man inte behöver förlora den kreativa kontrollen. Lägen som Tv och Av är halvautomatiska, så du ställer antingen in bländare eller slutartid så räknar kameran ut den andra inställningen. M-inställningen (manuell) låter dig ställa in både bländare och slutartid ; det är det enda läge som inte är helt eller delvis automatiserat. Låt oss börja med P-läget.

1. Helt automatisk
EOS 400D har åtta helautomatiska programlägen som ställer in slutartiden och bländaren för att passa motivet och ljusförhållandena. Man kan inte justera de här inställningarna i programlägena eller i ”den gröna plutten”, som är smidiga, men som saknar kreativ kontroll. Genom att växla till P kan du få större kontrol l och få specifika effekter.

2. Kolla in de olika värdena
Bländar- och slutarinställningarna visas på LCD:n och i sökaren. Det första värdet (överst till vänster) avslöjar slutartiden (1/160 sek), det andra är bländaren (f/13). Kolla hur de här siffrorna ändras när du gör justeringar.

3. Kamerans val:1/160 och f/6,3
I den här bilden (tagen i P-läget) har kameran valt en slutarhastighet på 1/160 och en bländare på f/6,3. Den här kombinationen väljs för att se till att kameraskak undviks – det tar inte med motivet i beräkningen och kan (eller inte) komma att ge dig den bästa eller mest kreativa bilden.

4. Snurra på!
För att ta kreativ kontroll ändrar du bländaren och slutartiden genom att rotera rullhjulet (som finns bakom avtryckaren). Vrid hjulet åt vänster så ändras bländaren och slutartiden gemensamt (bländaren blir mindre när slutartiderna blir längre). De här enkla justeringarna gör radikala förändringar på dina bilder, och du får kontroll över vad som händer.

5. Frys vatten: 1/800 och f/5,6
Med Program (P) inställt kan man prova olika alternativ. Här har vi använt en mycket kort slutartid och öppnat bländaren så mycket det går, genom att vrida reglaget som i steg 4. Med en slutartid på 1/800 och en bländare på f/5,6 är inte staketet lika skarpt, men vattenstrålen är extremt skarp och klar, vilket ger en bättre bild.

6. Maximal skärpa: 1/30 och f/29
Här har vi skapat en annorlunda version av samma motiv. Bländaren har flyttats ner till f/29. Det här får en avsevärd effekt på hur mycket av scenen som är i fokus, i och med att de statiska delarna av motivet nu är superskarpa. Samtidigt har vattnet nu blivit mjölkigt suddigt, eftersom slutartiden är så lång som 1/30 sek.

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.