SÄTT UPP EN MOBIL STUDIO

Teknik 7 Maj

Behandla vilda makromotiv som stjärnor.

mobilstudio
Foto: Alex Hyde

Det är hur enkelt som helst att ställa upp din mobila fält­studio. Allt du ­behöver är en extern blixt och en vit bakgrund för motivet. ”Jag använder antingen slätt vitt papper eller halvgenomskinlig vit akryl”, säger Alex Hyde som fotograferade den här skalbaggen mitt i en tropisk regnskog på Borneo.

”Jag arbetar normalt med två blixtar som styrs via en radioutlösare. Nyckeln ligger i att använda en stor diffusor, för ju större den är, desto enklare är det för ljuset att böja sig runt ditt motiv och ta död på fula hårda skuggor.”

”Om ditt motiv ligger på ett papper kan du belysa det lika mycket från båda sidorna, som vi gjorde i det här fallet. Det som återstår är en mjuk skugga under större områden på motivet, vilket ger en känsla av gravitation i bilden istället för att det ser ut som om motivet verkar sväva över papperet. Men för motiv som ser bättre ut utan en skugga använder du istället akryl och placerar en av blixtarna under.

”För att få exponeringen helt perfekt ställer du in kameran och blixtarna på det manuella läget. Lägg lite tid på att få ljuset rätt genom att låta ditt objektivlock agera motiv innan du börjar arbeta med levande motiv. Sikta in dig på att göra den vita bakgrunden helt vit. Det kan du kontrollera genom att aktivera högdagervarningen i kameran; bakgrunden bör då blinka. Se dock till att du inte fräter ur viktig högdagerinformation i motivet. Du måste omsorgsfullt placera dina blixtar, och ibland kan en liten förändring av vinkeln fräta ur motivets högdagrar och göra bakgrunden grå.”

alexhydephotography.com