SIKTA MOT STJÄRNORNA

Teknik 9 Okt 2015

Du behöver inte ens ett dyrt teleskop

SiktaMotStjarnorna-Wordpress

Himlen är full av spännande motiv och vi tycker inte du ska missa chansen att fotografera några av de häftigaste fenomenen som himlen har att erbjuda. Tar du en titt på nätet så finns det massor av bilder du kan hämta inspiration ifrån, inklusive James Woodends prisbelönta bild av grönt norrsken som dansar över den isländska natthimlen. Det finns även bilder av jorden som tagits från höga höjder med hjälp av ballonger, virvlar av överhettad gas på solens yta, och solförmörkelser.

Men anta inte att du behöver dyr specialutrustning för din astrofotografering – du kan fotografera vårt eget norrsken här i Skandinavien med en vanlig kamera.

www.rmg.co.uk

www.500px.com/imagesinspired­bynature

Sätt igång

  • Det är inte svårt att komma till Island på egen hand, men det kan vara värt att anmäla sig till en fotoresa för att få ut så mycket som möjligt av motivet.
  • ”Trots att skenet inte är starkt så räcker det till för att skapa de bästa reflektionsbilderna”, säger James.
  • James använde en exponering på 10 sekunder, vilket ger vattnet ett glasliknande utseende, samt ett relativt högt ISO-värde på ISO 1000.