SKAPA BILDER MED FLERA LAGER I KAMERAN

Teknik 6 Jun

Så fungerar kamerans ­flerexponeringsläge.

FleraLager
Foto: Valda Bailey

Sitta framför din dator och arbeta fram en bild med färg­behandlingar, texturer och selektiva justeringar är några av de många sätt du kan lägga på din egen stil i en bild. Men om din kamera erbjuder en flerexponeringsfunktion så kanske det är läge att kombinera den med långa exponeringar och kamerarörelser för att skapa din egen unika bild utan att ens behövs gå i ­närheten av Photoshop.

Landskapsfotografen Valda Bailey använde sin Canon EOS 5D Mk llI:s flerexponeringsläge för att ta den här bilden till omslaget av sin nya bok, Fragile. ”Trots att det inte syns i den här bilden av en äng full av vildblommor kan jag med den här tekniken skapa starka abstrakter och reducera detaljer och röriga element i en scen”, säger hon. ”De blandningslägen som erbjuds av kameran är oerhört viktiga i den här processen. De flesta kameror slår ihop flera bilder med ett ”genomsnittligt” blandningsläge. 5D Mk III slår även ihop en serie bilder där den prioriterar antingen ljusa eller mörka toner – på liknande sätt som lager slås ihop i Photo­shop. Jag har testat det här i program för att få till samma effekt, men den resulterande bilden ser, enligt mig, alldeles för planerad ut.”

Det tar tid att bemästra den här tekniken. ”Jag brukade måla, och friheten med den här tekniken påminner mig om de obegränsade möjligheter som erbjuds när man står framför en tom duk och ett ­dussin tuber med färg”, säger Valda. ”Det är befriande och skrämmande på samma gång.”

”Möjliga kombinationer av inställningar är till synes obegränsade. Kameran kan slå ihop upp till nio bilder, och trots att blandingsläget måste vara detsamma i en serie kan jag ändra slutartider, objektiv, och vitbalans, i vilken riktning jag riktar min kamera, hur mycket jag zoomar in… Samtliga inställningar har mycket stor effekt på den resulterande bilden.”

www.valdabailey.co.uk