SKAPA DINA EGNA STADSREFLEKTIONER

Teknik 17 Jul 2016

Ge dina stadslandskap dubbel genomslagskraft.

SkapaDinaEgnaStadsreflektioner

Ett roligt sätt att förändra dina stadsbilder på är att använda en spegel, en skiva plexiglas eller liknande reflekterande material för att lägga till tydliga reflektioner där det tidigare inte fanns några.

Vägen till framgång i det här projektet är att hitta en rak linje med byggnader vid horisonten som du enkelt kan placera en spegel mot. Undvik att fotografera på en plats där byggnaderna skjuter ut för nära objektivet, och välj ­vidare brännvidder, annars kan du få problem med att få plats med både scenen och reflektionen i samma bild. Om du försöker använda ett längre objektiv genom att ställa dig längre bort  så kan reflektionen bli för smal för att synas tydligt.

När det kommer till att fokusera bilden ska du hålla dig till manuell fokusering och använda Live Views förstorade bild för att kontrollera. Använd kamerans förhandsgranskning av skärpedjupet för att se att allt är skarpt innan du tar bilden.

Steg 1

Ställ upp din spegelyta (vi valde svart plexiglas) på en upphöjd plattform så att du kan komma tillräckligt nära ytan när du fotograferar. Om du fotograferar på en plats som inte redan har ett färdigt stöd kan du ta med ett eget.

Steg 2

Se till att plexiglaset ligger i linje med horisonten, annars får du inte en jämn reflektion. Ställ upp ditt stativ så att huvudet står rakt mot glaset. Du kan använda kamerans virtuella horisont för att kontrollera att den är rak.

Steg 3

Placera objektivet så att den nedre fjärdedelen befinner sig nedanför plexiglaset. Du måste använda ett vidvinkelobjektiv och hålla brännvidden något vidare än scenen eftersom det gör att du kan beskära bort den nedre delen av bilden i efterbehandlingen.

Steg 4

Använd en liten bländare som f/16 för att få både reflektionen och scenen skarp. Om du har problem med att få hela bilden skarp tar du två bilder: en fokuserad på byggnaden, och den andra fokuserad på plexiglaset. Kombinera dem sedan i Photoshop.