Skapa mjuka övergångar mellan lager

Guider 25 Okt 2010

1. Öppna en valfri bild, Markera allt och Kopiera. Stäng filen, och öppna sedan ytterligare en bild, och Klistra in. I Normal-läge, är alla pixlar på det övre lagret helt ogenomskinliga, så det täcker helt enkelt den underliggande bilden. När vi provar andra blandningslägen, kan du hålla ett öga på hur de mörkare och ljusare områdena i bilderna påverkas olika.

2. Du kan justera effekten med opaciteten för det övre lagret, pröva att reducera den till 50 %. Du åstadkommer detta genom att dra Opacitet-reglaget till vänster, genom att klicka och dra på ordet ”Opacitet”, eller genom att skriva in ett procenttal i det numeriska fältet. När du reducerar opaciteten, blir lagret mer transparant, vilket låter mer av innehållet på det underliggande lagret att skina igenom.

3. Med blandningsläget Lös upp, och en opacitet på 100 %, ser blandningslagret (det övre) nästan oförändrat ut. När du reducerar opaciteten däremot, kommer pixlarna att slumpvis bli transparanta, och skapa ett mönster, som låter innehållet på det undre lagret att synas. När du reducerar opaciteten ytterligare, blir fler pixlar transparanta.

4. Den andra gruppen blandningslägen är ”mörkläggande” lägen – de gör de underliggande lagren mörkare, där vita områden på det övre lagret inte har någon effekt på lagren under det. Med läget Mörkare, jämför Photoshop varje pixel på blandningslagret med korresponderande pixel på baslagret, och visar det mörkare värdet av de två. Detta kan producera intressanta effekter när det används tillsammans med lager som innehåller mycket kontrast.

När du applicerar ett blandningsläge, jämför Photoshop/Elements nyans-, mättnads- och intensitetsinformationen för pixlarna på det lager som blandningsläget har applicerats (blandningslagret) med korresponderande pixlar på lagret under det (baslagret); lagren blandas sedan baserat på denna information. Det enklaste sättet att se hur olika lägen påverkar en bild är att pröva dem.

5. När du använder Multiplicera, multipliceras färgvärdena på baslagret med dem på blandningslagret för att producera en ”ny” färg, som oundvikligen är mörkare. Multiplicerar du någon färg på baslagret med svart på blandningslagret produceras svart, och om du multiplicerar med en vit färg förblir färgen oförändrad. Resultatet är detsamma som att lägga in två bilder i en projektor samtidigt.

6. Efterbelys med färg: färger på blandningslagret appliceras på dem i baslagret för att förstärka kontrast. Konceptet liknar efterbelysning i det traditionella mörkrummet, men applicerad på färg istället för ljusintensitet. Färgändringen appliceras enligt tonvärdena på blandningslagret, så vita områden lämnar återigen färgerna på baslagret oförändrade.

7. Linjär efterbelysning liknar Efterbelys med färg, på det sätt att färger på baslagret blir mörkare för att reflektera dem på blandningslagret, men med det undantag att denna kombination appliceras för att minska intensitet snarare än att öka kontrast. Som tidigare låter vita områden färgerna på baslagret att synas oförändrade.

8. Mörkare färg var ett nytt alternativ i CS3. Det fungerar på Mörkare  men jämför pixlar kanal för kanal och väljer de mörkaste kanalvärdena från både bas- och blandningslagret för att producera den slutliga färgen. Detta eliminerar risken för att producera tredje färg, som kan hända med Mörkare.

Blandningslägen är inte bara användbara för sammansatta bilder. De är utmärkta för ”självblandningar”: ett snabbt och enkelt sätt för att lägga till lite ”bett” i alla bilder är att duplicera bakgrundslagret och sätta blandningsläget för kopian på Täcka över. Detta lägger till omedelbar kontrast och förstärker färgerna. Vid full opacitet kan effekten vara lite extrem, så du vill förmodligen reducera opaciteten på lagret till mellan 40 och 60 %

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.