TA BILDER I REGNET

Teknik 29 Jan

För den kreativa fotografen finns inget dåligt väder.

TaBilderIRegnet

Få fotografer söker sig aktivt till att fota under blöta förhållanden. Gör 2017 till året då du hänger på den här trenden, och ge dig ut när alla andra är på väg in.

Fuktig väderlek kan faktiskt vara en styrka för din fotografering, och låter dig se välkända scener på ett nytt sätt och ta bilder som andra missar. Landskapet ges en helt annan känsla när det ses genom regn. Testa att underexponera för att framhäva den här aspekten, och fotografera med en svartvit konvertering i åtanke. Använd långa eller flera exponeringar för att framhäva effekterna från vind och vatten, och leta efter reflektioner i pölar för att göra förgrunden mer intressant. Det är, för övrigt, extra effektivt när du fotograferar på färgglatt belysta gator på natten.

Glöm inte heller att ta med ett makroobjektiv. En molnig himmel fungerar nämligen som en gigantisk softbox som gör att du kan fånga massor av detaljer i närbilder. Packa ner ett polarisationsfilter eftersom det tar dig genom blänk i blöta ytor.

Håll dig torr
Om du planerar att ägna massor av tid åt fotografering i blöt väderlek så är ett undervattenshus det ultimata skyddet för kameran. Dylika skydd är dock otympliga och väldigt dyra. Ett regnskydd är en smartare lösning, vilken ger dig större flexibilitet när det kommer till val av objektiv.