TA EN STJÄRNFYLLD SELFIE

Teknik 19 Jul 2016

Ta dig an de långa nätterna, och gör dina utomhusbilder lite mer personliga.

TaEnStjarnfylldSelfie-1

Få fotografer gillar att ta självporträtt. Men varför inte följa naturfotografen Manish Mamtanis exempel och maskera dig i mörkret?

”Jag var i Arches National Park i Utah på ett uppdrag där jag skulle fota landskap på natten, men det blev molnigt innan vi hann börja”, avslöjar Manish. ”Jag satt i bilen i ungefär två timmar innan himlen till slut klarnade. Efter att snabbt ha satt upp min Canon EOS 5D Mk III och mitt Rokinon 14mm f/2,8-objektiv på ett stativ nära en klippa så klättrade jag upp på det som kallas för Windows-sektionen, och sedan använde jag en fjärrutlösare för att ta en selfie med lång exponering. Jag var tvungen att stå still under hela exponeringen på 30 sekunder.

TaEnStjarnfylldSelfie-2

För att balansera exponeringen mellan förgrunden och den stjärnfyllda himmelen använde Manish två ficklampor. ”Jag placerade  en på marken och justerade strålen så att ljuset inte slog för hårt mot klipporna, och den andra ficklampan höll jag i handen för att visa att jag ljusmålade. Jag kunde så klart inte flytta mig under den långa exponeringen, så jag vinklade ficklampan bort från bågen för att inte skapa en ljuskägla.”

Så undviker du ljuskäglor

För att undvika att du skapar överexponerade områden eller ljuskäglor när du ljusmålar ska du konstant röra ficklampan samt stänga av den om du rör dig i scenen. En pannlampa är också praktisk, då den hjälper dig kontrollera kamerainställningarna utan att behöva använda upp batteriet i onödan.

www.manishmamtani.com