TA VACKRA KUSTBILDER

Teknik 15 Dec 2014

Bege dig till kusten och fota dramatiska kustlandskap

TaVackraKustbilder1-Wordpress

Nu vill vi att du ska börja fundera på kreativa havslandskap. Oavsett om du fokuserar vida kustscener eller de finare detaljerna i vågorna som slår in tycker vi att du ska försöka ta bilder som skriker saltstänk. Rätt ljus och dramatiskt väder är viktiga detaljer i havslandskapet, så utnyttja vind, moln och dimma. Det bästa ljuset uppstår ofta vid gryningen, eller precis innan mörkret faller.

Känn inte att du måste bära med dig massor av objektiv. Hav- och skogfotografen David Baker klarar sig med enbart två objektiv, ett på 24-70 mm och ett på 70-300 mm, till sin Canon 50D Mark II. Försök att hitta ett förhållande mellan molnen och vågorna för att kunna fånga intressanta mönster och former i dina bilder.

Fånga havets storhet

Försök att fota kusten på nya och intressanta sätt: långt exponerade vattenscener med sjögrästäckta stenar i förgrunden och apokalyptiska himlar ovanför har avbildats tusen gånger om. Som du kan se här gillar David Baker olika tillvägagångssätt. Han ger mycket tanke åt grafiska former och texturer i bilderna, särskilt trianglar eller vågor i sicksackform.

TaVackraKustbilder2-Wordpress

  1. I den här bilden har David använt en lång slutartid för att nästan göra havet och himmelen till ett – försök att fånga förhållandet mellan vågorna och himmelen i dina bilder också.

TaVackraKustbilder3-Wordpress

  1. Använd svartvitt där det finns många grafiska former och massor av kontrast. Glöm inte att fota i färg i RAW och sedan konvertera till svartvitt i efterhand.

TaVackraKustbilder4-Wordpress

  1. I den här bilden fotade David vid 1/250 sek och f/8. Det lät honom fånga dramatiken i vågorna som slog in och behålla lite rörelse för att inte få det hela att se statiska ut.

TaVackraKustbilder5-Wordpress

  1. Var inte rädd för att skapa lite extra visuellt intresse genom att inkludera klippor. En lång exponering på 0,4 sek vid f/11 användes för att hålla tillbaka vågorna, men det ändå finns viss rörelse i bilden.

Sätt igång

  • Experimentera med slutartider – en lång slutartid på 0,3 sekunder är fantastiskt för att fånga textur och vågformationer.
  • Använd en bländare på f/16 eller mindre för att se till att du får maximalt med skärpedjup i bilden, för en mer traditionell kustscen.
  • Ta med filter. David Baker älskar tonade och vanliga gråfilter.
  • Experimentera med vitbalansen. Du kan addera lite blått i färgtemperaturen för att ge scenerna ett kallare utseende, men se till att du inte tar det för långtt.
  • Använd skuggning och efterbelysning för att förstärka kontrasten och experimentera med Kurvor för en dramatiskt, men inte över­arbetad, effekt.