1 Öppna en bild som passar ändamålet – eftersom det behövdes lång exponering, var de första bilderna som fotades ofta av landskapsmotiv. [Alt]/[Option]-klicka på knappen “Skapa nytt lager”, och i dialogrutan för Nytt lager sätter du lagrets blandningsläge på Täcka över och klickar på alternativet under för att fylla lagret med 50% grått. Detta ger dig möjlighet att skapa kornighet på ett separat lager.
2 Gå sedan till Filter > Textur > Korn. Sätt Intensitet på 40 och Kontrast på 60, och välj Klungvis från Korntyp-menyn. Om du använder Photoshop går du till Bild > Justeringar > Avmätta, eller i Elements Förbättra > Justera färg > Ta bort färg (i båda dessa fall är kortkommandot [Ctrl]/[Command]+[Shift]+U). Detta tar bort färgen från kornigheten.
3 Nu, med Lager 1 markerat, går du till Filter > Förvräng > Glas. Sätt Förvrängning på 20, Släthet på 6, Textur på Rimfrost och Skala på 100% – detta ger en fin antik kornighet på pappret.
4 För att förstärka effekten, upprepar du steg 1 för att skapa ett nytt lager fyllt med grått och satt på Täcka över. Därefter går du till Filter > Textur > Korn. Denna gång sätter du Intensitet på 2 och Kontrast på 60, och väljer Lodrät från Korntyp-menyn.
5 Lägg nu till ett Nyans/Mättnadsjusteringslager. Klicka i rutan för Färga, och sätt Nyans på 6 och Mättnad på 15 för att skapa färgen för effekten. I Photoshop högerklickar du på lagret och väljer Blandningsalternativ från menyn. I sektionen “Blanda om” i dialogrutan, [Alt]/[Option]-klickar du på den vita tringeln till höger om fältet för Detta lager, vilket delar den i två delar.
6 Dra den vänstra halvan av triangeln inåt till runt 140 – detta reducerar påverkan av toningen på högdagrarna. Lägg till ett Nivåjusteringslager, och sätt Ingångsnivåer för skuggor på 50, mellantoner på 1.50 och Högdagrar på 200. Sedan flyttar du reglaget Utgångsnivåer för skuggor till 50 och Högdagrar till 180 – detta gör bildens övergripande kontrast svagare medan det bevarar kontrasten i mellantonerna.
Förutom att färga bilden för att producera salttryckslooken, behöver vi lägga till kornighet, som hade varit framträdande i en sådan bild. Vi “försämrar” sedan bilden en aning, eftersom exponeringen inte hade varit helt jämn, klumpar ihop skuggorna, och klipper högdagrarna, eftersom dessa områden tenderade att innehålla mycket få detaljer. Svarta och vita toner var inte så starka då heller, så vi gör dem svagare med reglagen i Nivåer.
I steg 5-6 förhindrar vi färgen från att tona de ljusaste områdena i bilden, så att vita områden förblir neutrala. Elements har inga Blandningsalternativ, men effekten är relativt diskret, så det utgör inget stort problem. Om du vill ta bort färg från högdagrarna, Markerar du allt, Kopierar, och [Alt]/[Option]-klickar på lagermasken för Nyans/Mättnad, och Klistrar in. Tryck på [Ctrl]/[Command]+I för att invertera. De ljusaste tonerna är nu maskade; gör masken mörkare direkt med Nivåer för att maska fler toner. [Alt]/[Option]-klicka på maskens tumnagel igen för att se bilden.