Två internationella konstnärer på Bildmuseet

Aktuellt 1 Jul 2016

I sommar har de två fotograferna och filmarna Fouad Elkoury och Saara Ekström varsin utställning i Umeå.

Raml-El-Ali,-Beirut, 1982 Foto: Fouad-Elkoury
Raml-El-Ali,-Beirut, 1982
Foto: Fouad-Elkoury

 

I videoinstallationen Les plus beau jour [Den bästa dagen] låter fotografen och filmaren Fouad Elkoury sina egna fotografier, från olika tider och geografiska platser, möta utdrag ur dikten To Be in a Time of War av den libanesiska författaren och konstnären Etel Adnan. I poetiskt samspel mellan bild och text förmedlas erfarenheter av en föränderlig tillvaro, genom parallella historier om krig, vardag, kärlek och förtvivlan.

På 1980-talet dokumenterade Fouad Elkoury inbördeskriget i Libanon. Senare har han börjat ifrågasätta den enskilda fotografiska bilden och väljer istället att kombinera flera olika medier för att skapa nya betydelser, till exempel fotografi, text, ljud och video. Dessa lager av information väcker olika associationer hos varje betraktare och många nya berättelser skapas.

Fouad Elkoury (f. 1952, Paris) bor och verkar i Paris och Beirut och är en av grundarna av Arab Image Foundation. Elkoury har publicerat en rad fotoböcker och hans bilder har bland annat ställts ut på Palais de Tokyo i Paris, Venedigbiennalen och Beirut Art Center.  Det här är hans första utställning i Skandinavien.

Mask Foto: Saara Ekström
Mask
Foto: Saara Ekström

 

I Saara Ekströms provocerande estetik utmanar liv och död, blomning och vissnande, attraktion och avsky. Hon sammanför kontrasterande fenomen på oväntade och oroande sätt och ifrågasätter våra föreställningar om vad objekt och material symboliserar. Främst arbetar Saara Ekström med fotografi och video, men även med text, ljud och skulpturala installationer. Utställningen presenterar ett urval av hennes allra senaste verk.

Utställningstiteln Alkemi refererar till förädling och förändring av symboliska värden, medan det 3-kanaliga videoverket Fantasma (2016) för med kamerans hjälp betraktaren genom drömska, förvirrande och förfallna utrymmen i ett akvarium som öppnades i Köpenhamn 1939.

Ett annat verk i utställningen är en serie fotografier som sätter fokus på saker som vi ser dagligen men sällan observerar med noggrannhet. Utsökt ljussatta mot enfärgade bakgrunder får kompositioner av bildäck, plaststolar och andra vardagliga objekt en upphöjd status.

Inventarium (2016) presenteras i form av en tidning som delas ut gratis till besökarna. Verket skildrar de tillbakadragna bröderna Homer och Langley Collyers öde bland enorma mängder ackumulerade ägodelar, något som så småningom kom att leda till deras tragiska död 1947.

Samlande, kategorisering och smuts är också ledord för videoverket Orakel (2016).Verket för samman antropologiska objekt med pseudo-antropologiskt material, skräp som samlats från gatan. Kollaget Alkemi (2016) är ett platsspecifikt verk som kopplar samman och knyter an till de övriga verken i utställningen.

Saara Ekström (f. 1965, Finland) har ställt ut i USA, Brasilien, Japan och på olika platser i Europa. Hennes verk finns i ett flertal offentliga samlingar och hon har nominerats till prestigefyllda priser, däribland Ars Fennica och Carnegie Art Award.

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.