UTFORSKA MILJÖPORTRÄTT

Teknik 4 Apr

Gör landskapet till huvudmotivet.

Foto: Tom Welsh
Foto: Tom Welsh

Miljöporträtt ger ett mycket mer konceptuellt innehåll än en vanlig standardbakgrund. Teknikskribenten Tom Welsh klättrade upp på berget Anoach Eagach i, Skottland, för att ta ett vinterporträtt av en en bergsklättrare.

”När du komponerar ett miljöporträtt, oavsett om du befinner dig på en bergskam, eller i en blommande trädgård, ska du tänka igenom inramningen av landskapet innan du placerar modellen i det”, säger Tom. ”Om du använder ett vidvinkelobjektiv bör du i de flesta fall placera motivet nära kameran så att hen inte ser för liten ut i bilden – eller så kan du placera personen mot en ren bakgrund eller horisonten. Det gör nämligen att motivet sticker ut. Om terrängen du befinner dig i är brant ska du försöka hålla dig på jämn nivå med motivet eftersom risken är att du plattar ut branterna om du tittar upp eller ner mot dem.

”Utöver de tekniska kraven på att fotografera ett actionporträtt, som korta slutartider, kontinuerlig fokusering, och ett snabb matningsläge, kräver fotografering på vintern lite extra uppmärksamhet när det kommer till exponeringen.

”Automatiska fotograferingslägen kan behandla det vita som en mellanton, vilket resulterar i mörkare exponeringar och grå snö. Använd din exponeringskompensation för att ljusa upp bilderna, och kontrollera histogrammet – det bör sträcka sig till den högra änden av grafen, utan att det går över kanten.”