Naturbilder från en drönarens perspektiv

Staffan
Lundgren

Solnedgång

15 Jun

Att fånga solnedgång är ofta ett återkommande tema när man tittar på olika fotografers bilder. Så även hos mig, solnedgång är något speciellt och vackert vart än det är i världen. Jag har fångat en solnedgång ut över Stilla havet från en liten ort som ligger mellan San Diego och Los Angeles med en liten kamera för flera år sedan. Har lagt stor energi att fånga solnedgången under tiden jag bodde på Gran Canaria. En solnedgång utöver Atlanten kan man tycka slår det mesta. Ja, kanske, men ibland behöver man inte gå över ån för vatten. I går kväll var jag iväg till ett naturreservat strax utanför den lilla orten Herrljunga i Västra Götaland. Platsen heter Orraholmen och jag lyckades fånga en relativt bra solnedgång över den lilla konstgjorda sjön. Denna gången med DJI Mavic Pro drönaren med ett ND4 filter på plats, som för övrigt fick sig en spricka i glaset vid avlägsnandet.

Orraholmen utanför Herrljunga
Orraholmen utanför Herrljunga

 

Att fånga solnedgång är ofta ett återkommande tema när man tittar på olika fotografers bilder. Så även hos mig, solnedgång är något speciellt och vackert vart än det är i världen. Jag har fångat en solnedgång ut över Stilla havet från en liten ort som ligger mellan San Diego och Los Angeles med en liten kamera för flera år sedan. Har lagt stor energi att fånga solnedgången under tiden jag bodde på Gran Canaria. En solnedgång utöver Atlanten kan man tycka slår det mesta. Ja, kanske, men ibland behöver man inte gå över ån för vatten. I går kväll var jag iväg till ett naturreservat strax utanför den lilla orten Herrljunga i Västra Götaland. Platsen heter Orraholmen och jag lyckades fånga en relativt bra solnedgång över den lilla konstgjorda sjön. Denna gången med DJI Mavic Pro drönaren med ett ND4 filter på plats, som för övrigt fick sig en spricka i glaset vid avlägsnandet.

Orraholmen utanför Herrljunga
Orraholmen utanför Herrljunga

 

Ny drönare

24 Maj

Har haft lite fullt upp några dagar i form av arbete. Arbetar som journalist och det tar en hel del tid stundtals. Men nu har jag också fått tillökning i min drönarpark i form av DJI Mavic Pro. En smidig liten drönare som är allt annat än liten i kvalitet. Att en sådan liten och smidig drönare kan innehålla så mycket är helt ofattbart. Jag har hunnit fota en hel del med den under den veckan jag haft den och min första slutsats är att den är riktigt vass och kompetent som drönare. Visst, min DJI Phantom 4 Pro fotar bättre men det är också en helt annan drönare.

För drygt en vecka sedan kom detta "lilla" paket med posten.
För drygt en vecka sedan kom detta ”lilla” paket med posten.

Självklart kommer också en bild från Torpa Stenhus som är tagen från cirka 70 meters höjd en skön vår- sommarkväll nu i maj.

Torpa Stenhus fotograferad med DJI Mavic Pro från cirka 70 meters höjd.
Torpa Stenhus fotograferad med DJI Mavic Pro från cirka 70 meters höjd.

Allt bäst

Staffan

Har haft lite fullt upp några dagar i form av arbete. Arbetar som journalist och det tar en hel del tid stundtals. Men nu har jag också fått tillökning i min drönarpark i form av DJI Mavic Pro. En smidig liten drönare som är allt annat än liten i kvalitet. Att en sådan liten och smidig drönare kan innehålla så mycket är helt ofattbart. Jag har hunnit fota en hel del med den under den veckan jag haft den och min första slutsats är att den är riktigt vass och kompetent som drönare. Visst, min DJI Phantom 4 Pro fotar bättre men det är också en helt annan drönare.

För drygt en vecka sedan kom detta "lilla" paket med posten.
För drygt en vecka sedan kom detta ”lilla” paket med posten.

Självklart kommer också en bild från Torpa Stenhus som är tagen från cirka 70 meters höjd en skön vår- sommarkväll nu i maj.

Torpa Stenhus fotograferad med DJI Mavic Pro från cirka 70 meters höjd.
Torpa Stenhus fotograferad med DJI Mavic Pro från cirka 70 meters höjd.

Allt bäst

Staffan

Våren gör sitt intrång

15 Maj

Nu märks det att våren verkligen börjat göra sitt intrång också i trakterna runt Sjuhärad. Det har varit rejält sent i år sägs det. Hörde för några dagar sedan på radion att det är en av historiens kyligaste april och maj månader men den varmaste vintern på länge. Vet inte hur det går ihop, men och andra sidan har jag aldrig förstått mig på vädret. Eftersom jag är en hängiven drönarflygare så är vädret av yttersta vikt. Inte bara rent bildmässigt utan också rent tekniskt. En drönare i regn är inte att rekommendera. På ”vanliga” drönare är det normalt fyra motorer som driver drönaren och går en av dessa sönder så är det hejdå och adjö med drönaren. Den kommer falla som en gråsten ned mot marken. Där är det oerhört viktigt att man alltid innan flygningen ser till så att allt är i trim, laddade batterier och kontroll. För vad vore inte värre än att inse att drönaren går förlorad på grund av slarv! Så länge man sköter allt detta samt ser till att hela tiden hålla drönaren uppdaterad med senaste firmware så ska det fungera. Då är det enbart yttre omständigheter så som väder och vind som kan ställa till det. Men är man också uppmärksam på detta så ska det inte vara några större bekymmer.

En flygarbild med DJI Phantom 3 Advance
En flygarbild med DJI Phantom 3 Advance

Under den gångna helgen lyckades jag hinna med några flygningar och här kommer en av mina bilder från söndagskvällen. Det är en kvällsvy över Ulricehamn som är tagen med DJI Phantom 3 Advance. Varför har jag då använt mig av min DJI 3 istället för den mycket bättre DJI Phantom 4 Pro som jag har i min ägo. Enkelt, jag skulle flyga iväg drönaren från balkongen och i min P4 Pro har jag ställt in kraschsensorerna på två meter vilket betyder att drönaren inte kan landa på balkongen då avståndet är mindre än just två meter. Rent bildmässigt hade P4 Pron återgivit färgerna något bättre samt att den har mycket större sensor vilket också hade gjort bilden någon mindre kornig. Men för att vara en drönare av den klassen som DJI Phantom 3 Advance är så återskapar den landskapet oerhört bra med tanke på att en sådan drönare idag kostar omkring 8000 kronor vilket är ett riktigt bra pris för en utomordentligt bra drönare.

Nu märks det att våren verkligen börjat göra sitt intrång också i trakterna runt Sjuhärad. Det har varit rejält sent i år sägs det. Hörde för några dagar sedan på radion att det är en av historiens kyligaste april och maj månader men den varmaste vintern på länge. Vet inte hur det går ihop, men och andra sidan har jag aldrig förstått mig på vädret. Eftersom jag är en hängiven drönarflygare så är vädret av yttersta vikt. Inte bara rent bildmässigt utan också rent tekniskt. En drönare i regn är inte att rekommendera. På ”vanliga” drönare är det normalt fyra motorer som driver drönaren och går en av dessa sönder så är det hejdå och adjö med drönaren. Den kommer falla som en gråsten ned mot marken. Där är det oerhört viktigt att man alltid innan flygningen ser till så att allt är i trim, laddade batterier och kontroll. För vad vore inte värre än att inse att drönaren går förlorad på grund av slarv! Så länge man sköter allt detta samt ser till att hela tiden hålla drönaren uppdaterad med senaste firmware så ska det fungera. Då är det enbart yttre omständigheter så som väder och vind som kan ställa till det. Men är man också uppmärksam på detta så ska det inte vara några större bekymmer.

En flygarbild med DJI Phantom 3 Advance
En flygarbild med DJI Phantom 3 Advance

Under den gångna helgen lyckades jag hinna med några flygningar och här kommer en av mina bilder från söndagskvällen. Det är en kvällsvy över Ulricehamn som är tagen med DJI Phantom 3 Advance. Varför har jag då använt mig av min DJI 3 istället för den mycket bättre DJI Phantom 4 Pro som jag har i min ägo. Enkelt, jag skulle flyga iväg drönaren från balkongen och i min P4 Pro har jag ställt in kraschsensorerna på två meter vilket betyder att drönaren inte kan landa på balkongen då avståndet är mindre än just två meter. Rent bildmässigt hade P4 Pron återgivit färgerna något bättre samt att den har mycket större sensor vilket också hade gjort bilden någon mindre kornig. Men för att vara en drönare av den klassen som DJI Phantom 3 Advance är så återskapar den landskapet oerhört bra med tanke på att en sådan drönare idag kostar omkring 8000 kronor vilket är ett riktigt bra pris för en utomordentligt bra drönare.

Snön faller lätt ned och det är mitten av maj

11 Maj

Vinter på återbesök
När klockan ringde i vanlig ordning vid 07.30 idag vaknade jag upp till ett snölandskap och det är snart mitten av maj månad. Vad är det som händer i landet och i världen? Jag har gjort klart grillen och tagit ut utemöblerna men idag gjorde det sig inte direkt bra. Även om jag inte tycker om snö och kyla så har vintern haft sina stunder med vackert vinterväder och fantastiska flygförhållanden för drönarflyg. Jag vill förtydliga en sak och det är lagen om att det är förbjudet att flyga med drönare vilket jag accepterar men gör ändå några undantag. Mer om lagen och hur den tolkas i ett senare inlägg.

Däremot anser jag att så länge man flyger drönare ur konstverkets synvinkel anser jag inte att jag gör något fel. Jag håller mig alltid inom ramen om vad som tidigare gällde, det vill säga att jag aldrig överstiger 120 meters höjd och flyger aldrig på platser som tidigare var otillåtna att fota på. Att fota vinterlandskap är lite speciellt med drönare. I synnerhet av att kylan är en påfrestning för drönaren och dess batteri. Men gör man rätt från början är det inga problem att flyga drönare även under årets kyliga månader.

 

Vintereftermiddag över Ulricehamn
Vintereftermiddag över Ulricehamn

Nog om det så har som sagt vintern varit stundtals fantastisk för fotografering från ovan. Det man ska tänka på när man använder drönare på vintern är att hålla batterierna varma framtill dess att de ska användas i drönaren. Jag råkade ut för dilemmat att jag i vintras hade ett perfekt läge att fota och glad i hågen tog jag fram drönaren ut väskan och satte på den. Men inget hände alls. Batteriet var helt enkelt för kallt och det var bara att vända hem igen och tänka om och göra rätt. Så numera har jag alltid batterierna på något varmt ställe innan jag ska ut och flyga.

Oavsett kalla batterier har jag allt fått några bilder från den gångna vintern och då från skidbacken strax utanför Ulricehamn.

Skidbacken strax utanför Ulricehamn i Västsverige. Bilden är tagen från cirka 70 meters höjd.
Skidbacken strax utanför Ulricehamn i Västsverige. Bilden är tagen från cirka 70 meters höjd.

Vinter på återbesök
När klockan ringde i vanlig ordning vid 07.30 idag vaknade jag upp till ett snölandskap och det är snart mitten av maj månad. Vad är det som händer i landet och i världen? Jag har gjort klart grillen och tagit ut utemöblerna men idag gjorde det sig inte direkt bra. Även om jag inte tycker om snö och kyla så har vintern haft sina stunder med vackert vinterväder och fantastiska flygförhållanden för drönarflyg. Jag vill förtydliga en sak och det är lagen om att det är förbjudet att flyga med drönare vilket jag accepterar men gör ändå några undantag. Mer om lagen och hur den tolkas i ett senare inlägg.

Däremot anser jag att så länge man flyger drönare ur konstverkets synvinkel anser jag inte att jag gör något fel. Jag håller mig alltid inom ramen om vad som tidigare gällde, det vill säga att jag aldrig överstiger 120 meters höjd och flyger aldrig på platser som tidigare var otillåtna att fota på. Att fota vinterlandskap är lite speciellt med drönare. I synnerhet av att kylan är en påfrestning för drönaren och dess batteri. Men gör man rätt från början är det inga problem att flyga drönare även under årets kyliga månader.

 

Vintereftermiddag över Ulricehamn
Vintereftermiddag över Ulricehamn

Nog om det så har som sagt vintern varit stundtals fantastisk för fotografering från ovan. Det man ska tänka på när man använder drönare på vintern är att hålla batterierna varma framtill dess att de ska användas i drönaren. Jag råkade ut för dilemmat att jag i vintras hade ett perfekt läge att fota och glad i hågen tog jag fram drönaren ut väskan och satte på den. Men inget hände alls. Batteriet var helt enkelt för kallt och det var bara att vända hem igen och tänka om och göra rätt. Så numera har jag alltid batterierna på något varmt ställe innan jag ska ut och flyga.

Oavsett kalla batterier har jag allt fått några bilder från den gångna vintern och då från skidbacken strax utanför Ulricehamn.

Skidbacken strax utanför Ulricehamn i Västsverige. Bilden är tagen från cirka 70 meters höjd.
Skidbacken strax utanför Ulricehamn i Västsverige. Bilden är tagen från cirka 70 meters höjd.

Drömmen om att kunna flyga…

9 Maj

Som litet barn hade jag ofta en dröm om att kunna flyga, att kunna se allt från en fågels perspektiv. Även om jag någonstans förstod att det aldrig skulle bli en verklighet fanns alltid en dröm om att få se ett landskap, en byggnad eller havet från en fågels perspektiv. Jag som skriver detta heter Staffan Lundgren och har passerat 40 års linjen för några år sedan. Jag har haft ett fotointresse sedan skolåren. När digitalkameran gjorde entré på marknaden runt milleniumskiftet köpte jag min första digitala kamera. En Canon Ixus med ett 16 Mb minne. Bara minneskortet kostade cirka 1000 kronor och då med endast 16 Mb. Det var tider det…

Det var också vid denna tidpunkt jag gick över från analogt till digitalt helt och hållet. Man kunde knäppa hur många bilder som helst utan att behöva tänka på att mamma och pappa skulle betala framkallningen. Värden förändrades drastiskt för den fotointresserade. Ganska snabbt efter inköpet av denna kompaktkamera tog jag steget och köpte mig min första digitala systemkamera, en Canon EOS 300D. Nu snackar vi grym kamera och vilka bilder jag tog, tyckte jag själv i alla fall.

Under denna fantastiska och revulutionerande tid fanns ändå mina drömmar om att kunna fota från högre nivåer. Ja visst, när man åkte flygplan kunde man lyckats knäppa ett och annat foto, men inte mer än så. Åren gick och fotointresset har ökat. Då händer något för ett par år sedan som ännu en gång skulle revulutionera  marknaden för fotonördar. Drönaren gör sitt intåg på den allmänna marknaden och jag köper min första drönare. Den första drönaren jag köpte var av märket, Parrot. Jag avverkade ett par stycken men i ärlighetens namn tycker jag själv att den var rätt dålig. Jag läste allt jag kom över om drönare och ganska snabbt kände jag att det var DJI som gällde. Sagt och gjort, jag köpte mig min första DJI Phantom 3 Advance och från första dagen var det som en ny värld öppnades upp. De första drönaren från Parrot hade självklart tagit en del fina foton och filmer men de var ostadiga i luften och opålitliga. DJI var motsatsen, pålitliga, stabila och tog mycket bra bilder.

Idag fotar jag till stor del från luften och just nu använder jag mig av en DJI Phantom 4 Pro, deras senaste tillskott på marknaden. En drönare som utöver riktigt bra flygegenskaper också fotar i högklassig kvalité. Under den gångna helgen var jag iväg en sväng till Vänern för att fota Läckö slott, dock en bild jag fotade med DJI Phantom 3 Advance. Senare under dagen flög jag över ån Ätran och då använde jag mig av DJI 4 Pro. Några bilder som ni kan se här.

Att planera inför varje fotoflygning är A och O. Just nu planerar jag några nya idéer men det återkommer jag till.

Trevlig fortsatt läsning från mig framöver
Staffan

Läckö slott fotograferat från cirka 40 meters höjd.
Läckö slott fotograferat från cirka 40 meters höjd.
Ätran i höjd med norra infarten mot Ulricehamn.
Ätran i höjd med norra infarten mot Ulricehamn.

Som litet barn hade jag ofta en dröm om att kunna flyga, att kunna se allt från en fågels perspektiv. Även om jag någonstans förstod att det aldrig skulle bli en verklighet fanns alltid en dröm om att få se ett landskap, en byggnad eller havet från en fågels perspektiv. Jag som skriver detta heter Staffan Lundgren och har passerat 40 års linjen för några år sedan. Jag har haft ett fotointresse sedan skolåren. När digitalkameran gjorde entré på marknaden runt milleniumskiftet köpte jag min första digitala kamera. En Canon Ixus med ett 16 Mb minne. Bara minneskortet kostade cirka 1000 kronor och då med endast 16 Mb. Det var tider det…

Det var också vid denna tidpunkt jag gick över från analogt till digitalt helt och hållet. Man kunde knäppa hur många bilder som helst utan att behöva tänka på att mamma och pappa skulle betala framkallningen. Värden förändrades drastiskt för den fotointresserade. Ganska snabbt efter inköpet av denna kompaktkamera tog jag steget och köpte mig min första digitala systemkamera, en Canon EOS 300D. Nu snackar vi grym kamera och vilka bilder jag tog, tyckte jag själv i alla fall.

Under denna fantastiska och revulutionerande tid fanns ändå mina drömmar om att kunna fota från högre nivåer. Ja visst, när man åkte flygplan kunde man lyckats knäppa ett och annat foto, men inte mer än så. Åren gick och fotointresset har ökat. Då händer något för ett par år sedan som ännu en gång skulle revulutionera  marknaden för fotonördar. Drönaren gör sitt intåg på den allmänna marknaden och jag köper min första drönare. Den första drönaren jag köpte var av märket, Parrot. Jag avverkade ett par stycken men i ärlighetens namn tycker jag själv att den var rätt dålig. Jag läste allt jag kom över om drönare och ganska snabbt kände jag att det var DJI som gällde. Sagt och gjort, jag köpte mig min första DJI Phantom 3 Advance och från första dagen var det som en ny värld öppnades upp. De första drönaren från Parrot hade självklart tagit en del fina foton och filmer men de var ostadiga i luften och opålitliga. DJI var motsatsen, pålitliga, stabila och tog mycket bra bilder.

Idag fotar jag till stor del från luften och just nu använder jag mig av en DJI Phantom 4 Pro, deras senaste tillskott på marknaden. En drönare som utöver riktigt bra flygegenskaper också fotar i högklassig kvalité. Under den gångna helgen var jag iväg en sväng till Vänern för att fota Läckö slott, dock en bild jag fotade med DJI Phantom 3 Advance. Senare under dagen flög jag över ån Ätran och då använde jag mig av DJI 4 Pro. Några bilder som ni kan se här.

Att planera inför varje fotoflygning är A och O. Just nu planerar jag några nya idéer men det återkommer jag till.

Trevlig fortsatt läsning från mig framöver
Staffan

Läckö slott fotograferat från cirka 40 meters höjd.
Läckö slott fotograferat från cirka 40 meters höjd.
Ätran i höjd med norra infarten mot Ulricehamn.
Ätran i höjd med norra infarten mot Ulricehamn.