Nikon D3s

Systemkameror 24 maj 2010

Nikons fantastiska, snabba proffssystemkamera får ett lyft med ett nytt läge för D-Movie och till och med ännu högre ISO.
av Rod Lawton

 

Nikon D3s
Nikon D3s


Det är svårt att tro att Nikons D3 redan är över två år gammal. Den skapade så mycket uppståndelse när den lanserades, framförallt eftersom det var Nikons första digitala systemkamera i fullformat och eftersom den hade en kvalitet vid höga ISO som saknade motstycke. 12-megapixelsensorn skulle alltid innebära en nackdel för D3 i jämförelse med Canons 21MP EOS-1Ds Mark III, men Nikon besvarade detta vid den här tiden förra året med sin 24MP D3x, då man skapade två åtskilda modeller: D3 för snabb fotografering med höga ISO, och D3x för fotografering med högsta kvalitet och upplösning.

Nu har Nikon tagit chansen att uppdatera D3 med D3s, ungefär på samma sätt som man skapade D300s, genom att införliva Nikons D-movie-läge och diverse andra förbättringar på samma gång. Och det räcker – den är kanske två år gammal, men det är inget fel på D3:s grundläggande design.

Läget D-movie
Införlivandet av standard-HD-film (1280×720 pixlar) gör att D3s ligger i linje med Nikons andra digitala systemkameror, men den ligger fortfarande efter full HD:n (1920×1080 pixlar) och den fullständigt manuella kontrollen som du får med, exempelvis, Canon EOS 5D Mark II. Du kan använda exponeringslåset på D3s för att låsa exponeringen när du filmar, och i Liew View för ”stativ” kan du ställa in bländaren manuellt för att kontrollera skärpedjupet. Kameran ställer fortfarande in slutartiden och ISO automatiskt – låt dig inte luras av de manuella knapparna som finns i det här läget, de kan du bara använda när du tar stillbilder. När du trycker på knappen för att börja filma kan de flesta inte användas.

D3s filmar video av hög kvalitet och kan ge fantastiska resultat i mörker, tack vare dess höga ISO. För stillbildsfotografer som också vill kunna ta filmklipp är det mer än tillräckligt, och du kan också spara standard-HD-bilder från filmklippen. Är det tillräckligt bra (eller tillräckligt mycket kontroll) för professionella filmskapare? Det är mer tveksamt. Det finns en begränsning på 2GB/fem minuter för filmklippens storlek, och även om D3s kan spela in stereoljud måste du koppla in en extern mik för att kunna göra det.

D-movie-läget är dock bara en del av den här kamerans prestanda, och för de flesta är det inte det viktigaste. Det är för snabb fotografering och höga ISO som D3s verkligen plockar poäng.

Hastighet och känslighet
Hastigheten vid serietagning är den samma för D3s – 9 b/s (bilder per sekund) i fullformat och 11 b/s när du använder DX-objektiv i förlängningsläge. Canons EOS 1D Mark IV slår detta, men bara med 1 b/s och med en minskning i sensorstorlek. När det gäller snabb fotografering ligger D3 i toppen. Och sedan har vi den höga ISO:n.

Nikons nya sensor är ännu bättre på att samla ljus och som ett resultat har standard-ISO-omfånget ökat ett steg från ISO6400 till ISO12800. Dessutom finns det tre nya Hi-lägen som går ända till ISO25600, respektive ISO51200 och ISO102400. Tack vare detta kan du gå ut på en gata i förorten mitt i natten och fota med handhållen kamera – fantastiskt. Ännu mer förvånande är den kvalitet kameran uppnår vi de här känsligheterna. Men det finns vissa begränsningar. Kvalitén vid ISO12800 är utmärkt, men den försämras märkbart vid Hi 1. Vid Hi 2 kan du förvänta dig mycket mer brus, detaljförlust och en hel del streck och fläckar. Bildkvalitén vid inställningen Hi 3 har så mycket brus, streck och fläckar att det måste vara en riktigt speciell händelse för att den ska vara värd att använda. Nikon kan ha pressat sensorn en aning för långt.

D3s har fler förbättringar. Ett integrerat dammborttagningssystem vibrerar på fyra olika frekvenser för att skaka bort damm från sensorn, det finns nu fem inställningar för Active D-Lightning för att klara av extrem ljusstyrka och ytterligare ett förlängningsläge på 1,2x, som blir en kompromiss mellan förstoring och filstorlek. Slutaren har ett valfritt tyst läge som dämpar rörelsen när spegeln fälls tillbaka, och nya alternativ för bearbetning av RAW-filer gör det möjligt att justera komprimering, vitbalans, bildstorlek, exponeringskompensation, Picture Control, brusreduktion, färgrymd och vinjettering – allt direkt i kameran. Du kan fota i RAW när du är på plats och sedan ta fram de perfekta JPEG-bilderna att skicka till kunden när du är tillbaka på hotellet – utan att du behöver en laptop eller Nikon Capture NX2.

Det finns inte så mycket att säga om den här kamerans design, konstruktion och handhavande som inte redan har sagts om D3. D3s är en riktig best och känns oerhört gedigen. Knapparna är märkta med vit text som skiljer ut sig och nyckelfunktionerna kommer du åt genom externa knappar, snarare än genom menyerna. Det gör att kamerans yttre ser lite belamrat ut, men meningen är att knapparna för matnings-, fokus- och mätningslägen ska vara kvar som du lämnade dem och att du ska kunna se vad de är inställda på.

Det är synd att Nikon inte kunde göra samma sak med de lika viktiga inställningarna för vitbalans, ISO och bildtagningsläge, men det finns en begränsning för vad som får plats på ett kamerahus även av den här storleken. Och om du har använt någon av Nikons modeller från D300 till D3x så kommer du att känna igen dig på D3s också.

Sammanfattningsvis erbjuder D3s en rad förbättringar på en kamera som redan var i toppen av sin liga. Så, allt är väl bara bra, eller? Nästan. Allt utom en gnagande känsla kring priset. För två år sedan lanserades D3 med ett lägre pris. Sedan dess har det gått upp. Priset var en av de saker som gjorde den ursprungliga D3 så lockande, men den fördelen har fallit bort. Kameran är bättre än den någonsin har varit, men du behöver en del pengar.

Konkurrenterna
Canon EOS-1D Mark III

EOS-1D Mark III är billig just nu eftersom Mark IV är på gång att släppas. Canon slår Nikon (bara) när det gäller hastighet.

Nikon D700
Om du klarar dig utan D3s D-Movie-läge, fundera på D700 istället. Den klarar 8 b/s med batteriet MB-D10.

Bli en bättre Nikon-fotograf!

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Nikonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer här.

Fotografen för halva priset!

Prenumerera på Fotografen:
10 nr för 395 kr (Ord 790 kr)

Våra prenumerationer avslutas dessutom alltid automatiskt!

Läs mer och beställ här

Bli en bättre Canon-fotograf

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Canonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner.  Läs mer och beställ här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.