Samsung NX10

Systemkameror 23 Jun 2010

Den ser ut som en något förkrympt traditionell systemkamera, men sitter ändå som gjuten i handen och erbjuder dessutom riktigt bra bildkvalitet. Samsung NX10 är en farlig utmanare till Olympus och Panasonic som hittills dominerat den spegellösa systemkameramarknaden.  Av Dietmar Heinrich

Samsung NX10
Samsung NX10

Trenden med spegellösa systemkameror verkar onekligen hålla i sig. Nu senast var det Sony som visade upp en prototyp, och det skedde nästan samtidigt som Olympus och Panasonic lanserade nya instegs- och entusiastmodeller. En modell det har talats ganska länge om är Samsung NX10. Nu har den lanserats och vi fick tillgång till ett exemplar under några veckor.

Kameran innehåller en 14,6-megapixels CMOS-sensor i APS-C-storlek, och det är mycket intressant information då en dylik sensor är cirka 56 procent större än sensorerna hos konkurrenterna från Olympus och Panasonic. Av den anledningen var jag extra nyfiken på kamerans brusprestanda. Mer om det kan du läsa om under rubriken bildkvalitet.

Vidare kan nämnas att sensorn är utrustad med ett integrerat dammborttagningssystem och en optisk bildstabilisator. Den sistnämnda fungerar dock enbart med objektiv som har stöd för funktionen.

Jag testade kameran tillsammans med ett 18-55-millimeters kitobjektiv. Det är ett av sammanlagt åtta objektiv som redan har eller kommer att lanseras till den nyutvecklade NX-fattningen.

Kameran startas blixtsnabbt med hjälp av strömknappen som sitter som en ring runt avtryckaren. Kamerans autofokusprestanda får med beröm godkänt även under lite knepigare ljussituationer, och den ljusstarka autofokuslampan hjälper onekligen till i det läget.

I högsta upplösning erbjuds en högsta seriebildtagningshastighet på 3 bilder per sekund. Hastigheten håller i sig både när du plåtar i JPEG och i RAW. Bufferten fylls dock efter 10 bilder i JPEG och redan efter 3 bilder i RAW. Hastigheten får godkänt, men speciellt bufferten i råläget är i minsta laget.

Hantering och reglage
Samsung NX10 är en oerhört greppvänlig kamera, och en bidragande orsak till det är strategiskt placerade gummerade ytor runt hantaget på högersidan. Den här kameran har ett kamerahus som måttmässigt håller nästan samma format som Panasonic GF1, Olympus PEN E-P1, Olympus PEN E-P2, samt Olympus PEN E-PL1. Skillnaden är att Samsung har satsat på ett traditionellt systemkameraliknande hus istället för konkurrenterna som valt en retrostil. Ur användarsynpunkt så anser jag att Samsunghuset har ett övertag, och det beror inte minst på att kameran är utrustad med en integrerad elektronisk sökare. Den gör förvisso att kamerahuset får en traditionell ”bula” på ovansidan, men den är ändå lägre än motsvarande bula blir när du monterar de löstagbara sökarna på konkurrentkamerorna. Det sistnämnda är ju i princip är ett måste så fort solen tittar fram. Samsunghusets integrerade sökare gör det dessutom möjligt att ansluta en extern blixt, vilket inte är möjligt hos kamerorna från Olympus och Panasonic om du samtidigt vill kunna använda den elektroniska sökaren.

Kamerans ovansida hyser lägesväljaren som erbjuder ett smart autoläge, vilket automatiskt väljer motivprogram efter motivet, samt en full uppsättning manuella PASM-lägen. Dessutom erbjuds ett antal motivprogram och ett filmläge.

I det sistnämnda fallet har Samsung satsat på HD-upplösning (1280 x 720, 30 bilder per sekund), men du kan även välja upplösningarna 640 x 480 samt 320 x 240. Varje enskilt videoklipp kan bli maximalt 25 minuter långt, och det spelas in med monoljud. Något uttag för extern mikrofon finns ej, och inte heller någon dedikerad knapp för start av videoinspelningen. Du får alltså helt enkelt välja videoinspelning via lägesväljaren och sedan trycka på avtryckaren när du vill starta inspelningen. Videoinspelning kan göras antingen i Programläget eller i läget för tidsautomatik (A). I det sistnämnda fallet kan du alltså manuellt välja bländarvärde vid inspelningen.

På kamerans ovansida finns även en knapp för val av matningsmetod och aktivering av blixt. Dessutom återfinns här kamerans gröna knapp. Den används för att återställa vissa värden till standard, exempelvis blixtintensitet, fokuspunkt och självutlösartid. Knappen snabbar förvisso upp vissa inställningar, men en möjlighet att tilldela den andra funktioner hade varit mer användbart.

Via fyrvägskontrollen på baksidan kommer du åt inställning av vitbalans, ljusmätningsmetod och ISO-värde. Dessutom ger kontrollen dig möjlighet att välja mellan enstaka (SAF) och kontinuerlig autofokus (CAF). Via mittenknappen kan du dessutom välja fokuspunkt manuellt. Väljer du den minsta fokuspunkten i det läget så får du hela 182 olika positioner att välja mellan, vilket onekligen är ganska intressant.

Baksidan hyser även funktonsknappen (Fn) vilken ger åtkomst till en inställningsmeny i vilken du enkelt ställer in de viktigaste inställningarna. Menyn är väldigt lättnavigerad vilken gör den enkel att använda.

Vid en genomgång av knapparna på kamerans baksida får jag naturligtvis inte heller missa exponeringslåsknappen, exponeringskompensationsknappen, samt displayknappen. Med den sistnämnda kan du rensa skärmen från överflödig information och även kalla fram ett realtidshistogram.

Baksidan hyser även den trevliga 3-tumsskärmen vilken är av AMOLED-typ. Det gör den riktigt effektiv under lite soligare väder, vilket bevisades under mitt test. Dessutom erbjuder AMOLED-skärmar extra bra betraktningsvinklar, och drar mindre ström än traditionella LCD-skärmar.

Ovanför skärmen sitter den elektroniska sökaren, vilken är ganska ljusstark. Dock så flimrar den en aning, speciellt inomhus, och jag hade gärna sett att den hade varit något mer detaljrik. Här har Samsung helt klart en bit kvar till den fantastiska kvalitet som den elektroniska sökaren hos Olympus E-P2 erbjuder.

Bildkvalitet
Det första jag reagerar på efter att ha skärskådat ett antal bilder tagna med Samsung NX10 är att 14,6-megapixelsensorn verkligen utnyttjas till max. Bilderna är nämligen minst sagt detaljerade, och små detaljer som tunna hårstrån och dylikt återges riktigt bra. Dock noterar jag att skärpan i JPEG-läget tål att ställas upp ett eller två steg via kamerans bildstilsfunktion Picture Wizard. I samma läge och på samma ställe kan du även passa på att öka kontrasten. Även mättnadsgraden mår i vissa lägen bra av att plussas på. Det sistnämnda kan du även åtgärda genom att plåta i kamerans livliga läge.  

Kameran visade sig vara riktigt duktig på att återge hudtoner, och det gäller oavsett omgivande ljus. Den automatiska vitbalansen arbetade mycket pålitligt genom hela testet.

Ljusmätningssystemet är relativt pålitligt. Flerzonsmätningen har dock en förmåga att i vissa lägen skapa aningen underexponerade bilder. Punkt- och centrumvägd mätning ger genomgående ett mer pålitligt resultat.

18-55-kitobjektivet (motsvarar 27-82,5 mm i 35mm-världen) håller en relativt hög klass och skärpan får betecknas som god även ute i kanterna. Några nämnbara problem med kromatisk aberration noteras inte, men däremot förekommer en del tunnformig distorsion, speciellt i det yttersta vidvinkelläget.

ISO-testet visar att kameran tar brusfria bilder upp till och med ISO 400. Vid ISO 800 dyker det upp ett ytterst svagt brus i mörka täckande områden, men problemet är nästan obefintligt. Det handlar dessutom i det läget om ”snällt” svartvitt brus som inte i någon större utsträckning påverkar detaljer eller färger. Vid ISO 1600 ökar bruset en del, vilket främst märks i skuggområden och mörka täckande områden. Det handlar fortfarande mest om svartvitt brus, men jag noterar även inslag av färgbrus i form av lila och blå områden. Om du låter bli att förstora upp alltför mycket och även avhåller dig från att beskära bilden i någon större utsträckning så är bruset inte något större problem i det här läget heller. I det högsta ISO-läget – ISO 3200 – har bruset ökat ytterligare. Något fler smådetaljer försvinner, men ändå mindre än vad jag hade förväntat mig. Dock noteras att färgbruset upplevs mindre än vid ISO 1600, men det beror förmodligen på att brusreduceringssystemet aktiveras med full kraft, vilket i första hand eliminerar färgbruset.

Kamerans brushantering får med andra ord med beröm godkänt.

Med det sagt så kommer vi då till den springande punkten – är den här kamerans sensor i APS-C-storlek bättre jämfört med Olympus och Panasonics sensorer i four-thirds-storlek när det gäller brushanteringen? Något förvånat måste jag konstatera att skillnaden i brusprestanda är ganska minimal. Samsung-kameran vinner, men ytterst marginellt vid ISO 1600 respektive ISO 3200. En markant större sensor innebär alltså inga dramatiska fördelar i det här fallet.

Specifikationer
Kontakt: Samsung, www.samsung.se
Pris: 7 000:- (kamera + 18-55 mm-objektiv), 7 495:- (kamera + 30 mm f/2.0)
Bildsensor: 14,6-megapixel
Brännviddsförlängning: 1,5x
Optik: Objektivberoende. Kameran testades med kitobjektivet 18-55 mm, f/3.5-5.6
Filformat: JPEG, RAW
Minneskort: SD, SDHC
ISO-omfång: 100-3200
Exponeringslägen: Program, Tidsautomatik, Bländarautomatik, Manuellt, Smart Auto, Film, Motivprogram
Ljusmätningsalternativ: Flerzon, Centrumvägd, Punkt
Fokuslägen: Auto, Kontinuerlig, Manuell, Ansiktsigenkänning  
Slutartider: 30-1/4000-dels sekund, BULB (begränsad till 8 minuter)
Blixtlägen: Upplättningsblixt, Upplättningsblixt + Röda-ögon-eliminering, Blixt vid andra ridå, Av
Matningslägen: Enbildstagning, Seriebildstagning, Självutlösare, Exponeringsgaffling, Vitbalansgaffling, Bildguidesgaffling
Nedsparningstid: Omedelbart (JPEG), Omedelbart (RAW)
LCD-skärm: 3 tum med 614 000 pixlar
Vikt: 353 gram (exklusive batteri och minneskort)
Batteri: Uppladdningsbart Lithium-Jon-batteri (BP1310)
Batteritid: 400 bilder
Överföring: USB 2.0
Mjukvara: Samsung Master, Samsung RAW Converter

Omdöme
Funktioner (5 av 5)
Kameran är utrustad med alla funktioner som man förväntar sig hos en kamera i den här klassen.

Bildkvalitet/Prestanda (4 av 5)
Bildkvaliteten får med beröm godkänt i de flesta lägen. Hastighetsmässigt är det också tummen upp, även om bufferten i seriebildtagningsläget är lite liten.

Handhavande (5 av 5)
Alla de viktigaste inställningarna går att komma åt via dedikerade knappar på utsidan av kamerahuset. Resten når du via ett lättnavigerat menysystem som kallas fram via Fn-knappen.

Byggkvalitet (4 av 5)
Kamerahuset är förvisso tillverkat i plast, men vikten och det rejäla handgreppet som dessutom är utrustat med välplacerade gummerade ytor inger stort förtroende.

Värde för pengarna (5 av 5)
Den är billigare än sina närmaste konkurrenter och är utrustad med en inbyggd elektronisk sökare. NX-systemet är än så länge mindre än Four-Thirds, men åtta objektiv är redan lanserade.

Sammanfattning
Samsungs beslut att ge sin första spegellösa systemkamera en mer traditionell form i ett litet format kan visa sig vara ett lyckokast. Att kameran är enkel att använda och dessutom tar riktigt bra bilder i de flesta lägen är naturligtvis inte någon nackdel.  

Konkurrenter

Panasonic Lumix GF1
Panasonic Lumix GF1 tar onekligen Micro Four Thirds-standarden till nya höjder. Kameran är trevlig att arbeta med och ger helt rätt känsla. Bildkvaliteten får med beröm godkänt i de flesta fall och hastighetsprestandan är riktigt bra i alla lägen. En inbyggd elektronisk sökare hade dock varit en trevlig bonus.

Olympus Pen E-P1/Pen E-P2
Olympus Pen E-P1 är en riktigt fräsch kamera som med sina utbytbara objektiv i kombination med ett litet format skapar en helt ny klass i digitalkameravärlden. Bildkvaliteten överlag kan man absolut inte klaga på och känsla, möjligheter till anpassningar samt hanterbarhet ligger i topp.

Det som tyvärr drar ner totalintrycket är den något långsamma autofokusen samt avsaknaden av inbyggd elektronisk sökare och blixt.

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.