TEST: CANON EOS M3

Systemkameror 11 Dec 2015

Kommer Canons senaste spegellösa modell ta världen med storm? Nya M3, med en APS-C-sensor på 24 MP har i alla fall bra förutsättningar att lyckas

CanonEOSM3-fram-Wordpress OS M, Canons första spegellösa systemkamera, hade bra specifikationer, men vid lanseringen var den dyr och fick lägre betyg på grund av ett långsamt autofokussystem som hade en benägenhet att börja ”jaga” fram och tillbaka. Firmwareuppgraderingar för-
bättrade autofokusprestandan avsevärt, och priset föll med tiden, men skadan var redan skedd.

Nu har Canon lanserat M3, och precis som M-modellen så är M3 utrustad med en EF-M-objektivfattning och en sensor i APS-C-format. En stor skillnad mot tidigare modell är att M3 erbjuder en likadan kombination av sensor med 24,2 miljoner effektiva pixlar och en Digic 6-processor som EOS 750D och 760D. Det ger ett grundläggande känslighetsomfång på ISO 100- 12800 – vilket är samma som i original-M, fast då alltså med större pixelmängd.

M3 är även utrustad med Canons senaste Hybrid CMOS AF III-autofokussystem med 49 autofokuspunkter, vilket Canon hävdar ger en sex gånger snabbare AF-hastighet jämfört med EOS M efter firmwareuppgraderingarna.

Eftersom kameran riktar in sig på entusiastfotografer erbjuds exponeringslägena Bländarförval, Slutartidsförval och manuellt läge, samt ett antal automatiserade alternativ som är till stor hjälp för mindre erfarna fotografer.

Konstruktion och hantering

Utseendemässigt ligger EOS M3 mellan en kompaktkamera i G-serien, som Canon G16 och en spegelreflexkamera som Canon 100D. Tack vare en stål-/magnesiumlegerings-/ polykarbonatkonstruktion känns den gedigen, och får dig att känna dig säker på att den kommer klara ganska tuff hantering.

CanonEOSM3-ovan-Wordpress

Placeringen av reglage påminner om PowerShot G16, och EOS M3 är verkligen enkel att använda, med sin tryckkänsliga skärm och den stora mängden knappar och andra reglage. Skärmen kan lutas uppåt i 180 grader och nedåt i 75 grader, vilket är praktiskt exempelvis när du ska fot landskapsbilder från höga eller låga vinklar. Reflektioner är ett problem i direkt solljus, men med skärmen inställd på maximal ljusstyrka är det fortfarande möjligt att komponera bilder. Det är synd att Canon inte har byggt in en sökare, men det finns en att köpa som extra tillbehör.

Prestanda

Trots att EOS M3 är kapabel till att registrera massor av detaljer är det inte alltid lika lätt att göra det som du kanske vill. Precis som med originalet ligger problemet ofta i autofokussystemet. I många fall fokuserar det objektivet väldigt snabbt och exakt, medan det vid andra tillfällen indikerar att motivet är skarpt när det helt klart inte är det.

Det fanns tillfällen i det här testet när det aktiva AF-området helt och hållet fylldes med det tänkta målet, samtidigt som rutan var grön för att indikera att objektivet hade fokuserat. Det var dock tydligt att motivet var oskarpt och att det i själva verket var bakgrunden som var skarp. Det hände inte bara en eller två gånger, utan vid flera tillfällen, och det hände både när vi använde kitobjektivet på 18-55 mm och 22 mm-objektivet som följde med för den här recensionen.

Det är extra frustrerande att ha ett AF-system som indikerar att motivet är skarpt när du fotar med kameran i en udda vinkel, eller motivet är ganska litet i bilden, eftersom du ofta inte kan se vad som blivit fel förrän du zoomar in i bilden eller öppnar upp bilden på en dator.

Till och med vid den minsta inställningen i enpunktsläget är autofokuspunkten ganska stor, vilket gör det ytterst svårt att isolera små motiv. Vi misstänker att anledningen till det här jämförelsevis stora AF-området är att öka chansen till att hitta en kontrastrik kant som kameran kan låsa på.

CanonEOSM3-bak-Wordpress

Vi märkte också att kitobjektivet EF-M 18-55 mm f/3,5-5,6 IS STM inte utnyttjar sensorn till max. Om du vill fånga de höga detaljnivåer som vi vet är möjligt med den här sensorn (det är samma sensor som sitter i Canon 750D och Canon 760D) så krävs det att du byter till en bättre optik, som EF-M 22 mm f2 STM.

Vid kontroll i 100 procent, och med brusreduceringen inställd på standardnivå så ser JPEG-bilder tagna vid låga och medelhöga känsligheter mer naturliga ut än motsvarande bilder från Sony Alpha 6000. Skillnaden är dock liten. Vid högre känsligheter innehåller JPEG-bilder från M3 en del kromatiskt brus, men detaljförlusten är mycket mindre märkbar än i bilder tagna med A6000. Vid kontroll i mer normala storlekar är bilder tagna med de båda kamerorna dock väldigt lika.

Generellt sett så hanterar M3 brus väldigt bra genom hela det grundläggande känslighetsomfånget på ISO 100-12800, där det högsta värdet ger hyfsade resultat som utan problem kan återges i A4-format så länge du inte har något emot lite finkornigt brus. Som tur är noteras inga problem med bandning, klumpar eller färgskiftningar.

Som vanligt är det RAW-filerna som ger bäst resultat, och de ger dig en möjlighet att hitta en balans mellan brus och detaljåtergivning.

I det stora hela kan vi konstatera att M3 levererar välexponerade bilder med bra färger. Ljusmätnings- och vitbalanssystemen presterar precis så bra som vi blivit vana vid från tidigare Canon EOS-kameror.

Vi tycker att den automatiska vitbalansen och förinställningen Dagsljus är mest användbara, men de egna och manuella alternativen är praktiska i artificiellt ljus om du vill skapa neutrala bilder.

Det kompletta testet återfinns i Fotografen 13-2015, som du enklast köper hos Faktaböcker.se.

Annons
Bli en bättre Canon-fotograf

Bli en bättre Canon-fotograf

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Canonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner.  Läs mer och beställ här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.