Test: Fujifilm X-E1

Systemkameror 12 feb 2013

FujifilmX-E1-front

Fujifilms X-serie har fått bra kritik de senaste åren. X-E1 är den andra kameran i serien har utbytbart objektiv och är ett komplement till, inte en ersättare för, X-Pro1.

Tekniskt sett ligger X-E1 under X-Pro1, både när det gäller specifikationer och pris, och det finns ett antal märkbara skillnader mellan de två modellerna. X-Pro1:s sensor är vida prisad av kritiker och konsumenter och tål att jämföras med vissa fullformatssensorer och den bra nyheten är att den här sensorn med 16,3 miljoner pixlar även finns i X-E1.

Funktioner 

En av våra främsta anmärkningar på X-Pro1var autofokusens hastighet, vilken var en besvikelse. Men Fujifilm har nu släppt en firmware som till stor den löser det problemet. Den här nyare firmware-uppgraderingen är inkluderad som standard i X-E1, så autofokusen bör vara snabb.

Tillsammans med sensorn delas även andra av specifikationerna, så som bildprocessorn. Det innebär att bildkvaliteten borde vara mer eller mindre identisk med den från X-Pro1, vilket är bra nyheter.

Olikt X-Pro1 använder X-E1 dock inte en hybridsökare med både optisk och elektronisk sökare, utan istället förlitar den sig enbart på en elektronisk. Den har dock en högre upplösning. Med 2,36 miljoner punkter är den jämförvar med sökaren hos Sony NEX 7, och är därför en av de bästa sökarna på marknaden. Att det saknas en optisk sökare gör även hela kamerahuset mindre.

Konstruktion och hantering

Återigen har Fujifilms designers gjort ett bra jobb med att producera ett extremt attraktivt hus. Med en storlek ungefär i samma klass som den kompakta X100, har Fujifilm lyckats skapa ett hus som inte ser obalanserat ut när ett objektiv monterats, och kommer då ifrån ett problem som är vanligt bland kompakta systemkameror.

Trots det är det inte en särskilt fickvänlig kamera, men den har en bra vikt som ger den samma kvalitativa känsla som finns hos det äldre syskonet.

Det finns ett gummerat grepp runt fronten, vilket är till stor hjälp, speciellt när du använder kameran med en hand. Fujifilm har också introducerat ett valfritt grepp som kan sättas fast på kameran om du behöver mer fäste.

Alla som är bekanta med X-Pro1 kommer så klart hitta många likheter när de använder X-E1. Ovansidan är nästan identisk, bara lite mindre och den innehåller även en blixt. Två rattar för att kontrollera Exponeringskompensationen och slutartiden finns på kamerans ovansida, tillsammans med en anpassningsbar Funktionsknapp.

Bländaren kontrolleras via en ring, där objektivet sätts fast. Alla fasta objektiv har bländarvärden skrivna på ringen, medan den nya 18-55 mm-zoomen saknar text, eftersom den maximala bländaren beror på den brännvidd som används.

Det finns inget helautomatiskt läge, men ändrar du både bländar- och slutartidsratten till A får du något liknande.

När du använder det nya zoom-objektivet kan det vara ganska lätt att av misstag ta tag i bländarringen istället för zoomen, vilket leder till fel i bländarinställningen om du inte ser upp när du fotar.

Många av kamerans parametrar kan kontrolleras via direktknappar. Det finns till exempel en knapp för Matningslägen, AF-punkter och Makroläge. Du kan också trycka på Q-knappen som ligger infälld i tumgreppet på baksidan för att ta fram vanligen använda inställningar, som vitbalans och ISO.

När du lärt dig hitta på kamerans baksida, blir det mycket lättare att använda den tillsammans med den elektroniska sökaren. Q-menyn erbjuder också den fantastiska möjligheten att lagra upp till sju egna inställningar, vilka du snabbt kan komma åt. Så om du till exempel ofta fotar landskap i svagt ljus kan du spara en grupp där ett högt ISO-tal är valt och den andra med en låg inställning.

Du väljer en av de 49 autofokus-punkterna genom att trycka ner AF-knappen på kamerans baksida, och sedan flytta runt punkten med pilarna. Det är enkelt och relativt snabbt att göra, men det skulle så klart gå ännu snabbare med en pekskärm.

Du kan växla mellan enbilds- eller kontinuerlig fotografering, panoramaläge, olika gafflingslägen och, liten undangömt, filminspelning. Vi kan bara anta att Fujifilm inte tror att användare av deras kameror är flitiga filmare, eftersom det inte finns någon enskild knapp för att aktivera det läget. Om du regelbundet filmar kan det vara en bra idé att ställa in så att Funktionsknappen på ovansidan aktiverar Videoläget.

Precis som med X-Pro1 upptäcker en ögonsensor vid sidan om sökaren när kameran lyfts till ögat, och växlar då automatiskt mellan skärmen och sökaren. Praktiskt nog kan du även stänga av ögonsensorn via en knapp om du bara vill använda sensorn, eller bara använda skärmen.

FujifilmX-E1-bak

Prestanda

Vi hade väldigt höga förhoppningar på
X-E1 när den lanserades, främst eftersom den har en likadan sensor och processor som sitter i den utmärkta X-Pro1. Lyckligtvis visade sig vår första optimism stämma.

Färgerna är fylliga utan att vara skrikiga, och varje bild innehåller ordentligt med detaljer. För de som vill åt de analoga effekterna låter filmsimuleringslägen dig återskapa klassiska analoga effekter, som de från Velvia, Provia och Astia.

Provia-läget är standardalternativet, men om du har ett motiv med starka färger som du vill framhålla är Velvia ett bra val. Möjligheten att fota i RAW-format innebär att du även får en ren bild, om du skulle ångra dig gällande effekten längre fram.

Filmgafflingslägen låter dig ta tre bilder på en gång, var och en med olika filmsimuleringslägen. Tyvärr fungerar inte RAW-fotografering i det här läget, vilket är en besvikelse.

Panoramaläget låter dig ta bilder med ultravid bildvinkel genom att du sveper kameran över en scen och kameran klistrar ihop bilderna i kameran. Det här läget är snabbt att använda, men tyvärr, om du inte använder ett stativ för att hålla kameran helt rak, är det troligt att du kommer se skarvarna i den färdiga bilden.

Även om den har en lägre upplösning än X-Pro1:s skärm, gör skärmen ändå bra ifrån sig och lider inte för mycket av blänk eller reflektioner. Även om skärmen inte är vridbar är den ganska enkel att använda när du fotar från mer ovanliga positioner.

Samtidigt är den elektroniska sökaren en fröjd att använda. Dess höga upplösning gör att den i många fall är att föredra över den optiska sökaren i X-Pro1, vilken ibland felar. Den är nästan så bra att du ibland kan glömma att du använder en elektronisk sökare, och den har den fördelen att bilden direkt dyker upp i sökaren för utvärdering, så du kan se om bilden blev bra eller inte. Men i väldigt starkt solljus kan du märka att du måste skärma av sökaren för att få en så bra bild som möjligt.

Att lämna många av kamerans alternativ i automatiskt läge är perfekt  för avkopplande fotografering. Den automatiska vitbalansen gör ett bra jobb med att ge rätt färger i de flesta situationer, bortsett från situationer med extremt gult artificiellt ljus. På liknande sätt fungerar flerzonsmätningen bra i de flesta situationer och får bara problem i områden med väldigt hög kontrast.

Eftersom X-E1 endast använder en elektronisk sökare är det rimligt att förvänta sig att batteritiden är lägre än den hos X-Pro1. Vi märkte att efter tre timmars konstant användning och över 300 tagna bilder var batteriet mer eller mindre tömt. Det här är ett problem för de som använder kameran mycket, men det är värt att notera att använder du kameran mer sporadiskt bör den räcka minst hela dagen.

Med den nya firmwareuppgraderingen är autofokusen väldigt snabb, speciellt i starkt solljus. Fujifilm hävdar att kameran tillsammans med 18-55 mm, f/2,8-4-objektivet ger slutartider på upp till 0,1 sekund, vilket våra tester också bekräftar.

Men det är ändå så att vissa andra objektiv, särskilt makroobjektivet på 60 mm, är långsammare och ibland jagar runt innan de låser fokus.

FujifilmX-E1-ovan

Vårt omdöme

I det stora hela är X-E1 en extremt intressant kamera som vi kan se toppa många fotografers önskelistor,
Kombinationen av den fantastiska tekniken, det trevligare priset och det mindre och mer uppstramade huset kommer säkerligen vara lockande för en stor mängd människor Men en pekskärm hade tagit kameran närmare perfektion.

Även att lägga till ett 18-55 mm-zoomobjektiv till serien var ett smart drag av Fujifilm. Det här objektivet kommer troligen locka till sig nya kunder som letar efter något mer mångsidigt. Det är fantastiskt att se att Fujifilms premiumkvalitet och konstruktion har tagit sig till kitobjektivets design, och det höjer det långt över den kitoptik som erbjuds av konkurrenterna.

Den förbättrade hastigheten på autofokusen som Fujifilms nya firmware fört med sig, tillsammans med ett par nya objektiv, gör det här till en fantastisk liten kamera till bra pris, som säkerligen kan ta sig an vissa konkurrerande spegelreflexkameror. Den nuvarande serien objektiv är förvisso ganska begränsad, men Fujifilm har lovat att fler kommer att lanseras senare i år.

 

 

 

Bli en bättre Nikon-fotograf!

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Nikonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer här.

Fotografen för halva priset!

Prenumerera på Fotografen:
10 nr för 395 kr (Ord 790 kr)

Våra prenumerationer avslutas dessutom alltid automatiskt!

Läs mer och beställ här

Bli en bättre Canon-fotograf

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Canonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner.  Läs mer och beställ här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.