Test: Panasonic Lumix GX7

Systemkameror 1 Nov 2013

En ny sensor och lutningsbar sökare gör GX7 extra tilltalande. Här testar vi nykomlingen för att se hur långt den når

Panasonic Lumix GX7Panasonic Lumix GX1 lanserades i november 2011 som ett mer avancerat alternativ till den rektangulärformade GF-serien med spegellösa systemkameror, eller ett mindre alterantiv till G-serien. GX7 är den första uppdateringen av den här serien, och enligt Panasonic själva valde man steget från 1 till 7 i produktnamnet för att visa framstegen som gjorts med kameran.

Trots att Panasonic GX7 har samma pixelmängd som GX1 och Panasonics andra nyare spegellösa systemkameror så är 16 MP-sensorn ny. Den är inte bakgrundsbelyst, men sensorn ska innehålla färre strömkretsar, vilket innebär att det finns mer utrymme för fotodioderna, vilket i sin tur gör det möjligt att göra dem större än tidigare. Större fotodioder innebär att mer ljus kan registreras, vilket innebär att Panasonics GX7 producerar en starkare bildsignal och bilder med större dynamiskt omfång och mindre brus än tidigare modeller.

Funktioner

Trots att den nya sensorn bör förbättra bildkvaliteten så innehåller Panasonic GX7 ytterligare ett antal förbättringar jämfört med Panasonic GX1 som kan få den att sticka ut. Den viktigaste av dessa är för många fotografer troligen den elektroniska sökaren med 2 760 000 pixlar, vilken kan lutas 90 grader uppåt för att göra det enklare för dig att se motiv från ovan när du fotar från låga vinklar.

Panasonic har även uppgraderat den bakre LCD-skärmen till en vinklingsbar enhet med 1 040 000 pixlar. Precis som tidigare är skärmen trykkänslig, men nykomlingen är av den bättre kapacitiva typen.

Panasonic Lumix GX7

Panasonic har lagt ner mycket kraft på att förbättra autofokusprestandan i sina spegellösa kameror. GX7 utnyttjar det till max med ett AF-system som hävdas klara -4EV (som Panasonic kallar stjärnljus) och har en svarstid på 0,06 sekunder. Precis som innan erbjuds fem AF-alternativ; Ansiktsigenkänning, AF-följning, 23 områden, 1 område och Pinpoint. I Pinpoint-läget visar GX7 den förstorade bilden (3-10x förstoring finns tillgängligt) som en bild i bilden. Det gör att du fortfarande kan se bilden i sin helhet, samt den förstorade bilden av ett område runt fokuspunkten för enklare komposition. Det finns även e ”bild i bild”-förstoring i det manuella läget av just den anledningen.

Tack var den nya Venus-processorn så kan GX7 fota kontinuerligt i en hastighet på upp till 4,3 bps i det kontinuerliga AF-läget. Kameran erbjuder även en maximal slutartid på 1/8000 sek, vilken bör vara användbart när du använder objektiv som Panasonics Lumix G 20 mm f/1,7 II ASPH i helöppet läge.

GX7 har även en samling kreativa filter. De kan användas när du fotar i RAW och JPEG. Och trots att du inte får full kontroll över exponeringen så är det ändå möjligt att justera bländaren och exponeringskompensation när filterna används.

Precis som Panasonics övriga spegellösa systemkameror av senare modell så har GX7 Wi-Fi-uppkoppling och inbyggd NFC (Near Field Communicationon). Via NFC kan du snabbt koppla samman kameran med andra NFC-enheter, som Androids smartphones och surfplattor, medan möjligheten till Wi-Fi-uppkoppling låter dig kontrollera kameran trådlöst och överföra bilder via en app.

Konstruktion och hantering

Trots att GX7 har en lutningsbar elektronisk sökare och en lutningsbar skärm så är kameran bara aningen större än GX1 som den ersätter. Den har fortfarande samma platta ovansida och rektangulära form, men sökaren sticker ut något från baksidan, vilket gör den marginellt större.

Kameran har ett magnesiumhölje, vilket ger den en tålig och högkvalitativ känsla. Vi noterar även ett ganska stort och bekvämt grepp.

Trots att skärmen är tryckkänslig så har Panasonic GX7 en full uppsättning fysiska knappar och kontroller som du kan använda. Dessa känna välgjorda och svarar bra. Den tryckkänsliga skärmen svarar även den bra på lätt beröring, men den lider av reflektioner mer än vissa andra skärmar. Fingeravtryck som kommer från att du använder skärmen  gör så klart inte situationen bättre, men som tur är finns sökaren till hands, vilken ger en mycket skarp bild.

Eftersom det inte finns någon uppenbar textur i sökaren och bildkontrasten och färgerna stämmer bra överens med motivet (beroende på kamerainställningarna), så är det lätt att glömma att man faktiskt tittar genom en elektronisk sökare. Vissa kan tycka att den är lite liten, men den visar mycket detaljer. Dessutom visar den information som exponeringsinställningar och vitbalans, och du kan även få den att visa ett vattenpass.

Panasonic har gjort ett fåtal för-
ändringar av kontrollernas layout sedan GX1. iA-knappen vilken, oav-
sett exponeringsinställning, aktiverade det intelligenta autoläget i GX1 är nu borta. Det läget väljs nu istället via lägesratten. Ytterligare en nyhet är en extra inställningsratt som sitter runt avtryckaren, och den används tillsammans med den bakre inställningsratten för att ändra inställningar.

Utöver det finns det ett nytt reglage som är placerat runt AE-låset, och det låter dig snabbt växla mellan automatisk och manuell fokus. Ytterligare en förändring jämfört med GX1 är att lägesratten på GX7 är placerad längst till höger på ovansidan

Panasonic Lumix GX7

Vi kan alltså konstatera att menyhantering och placering av knappar och reglage får klart godkänt i Panasonic GX7. Det är enkelt att växla mellan att använda de fysiska reglagen och pekskärmen. Skärmens pekkontroller ger dig ett snabbt sätt att navigera genom menyerna och göra inställningar, samt bläddra genom bilder och zooma in och ut för att kontrollera detaljer.

Prestanda

GX7:s flerzonsmätningssystem presterar särskilt bra i våra tester.  Det var i stort sett oberört av mörka och ljusa områden i scenenerna och lyckades till och med skapa en korrekt exponering när starkt ljus riktades direkt mot objektivet. Det betyder inte att vi aldrig behövde använda exponeringskompensation, men det var inte ofta, och oftast inte alls mycket.

Panasonics senaste AF-system som sitter i GF6 och G6 har imponerat på oss med sin hastighet och precision, och det gör oss heller inte besvikna i GF7, vilken har fördelen med en renare signal från sensorn som hjälper det kontrastdetekterande systemet. Under det här testet fick vi möjligheten att fota från ett fotodike under en konsert. Vi kunde konstatera att kameran under dagen och tidig kväll klarade sig riktigt bra och lycka-
des hålla motivet skarpt så länge den aktiva fokuspunkten var på rätt plats. Vi märkte dock att det följande AF-
systemet inte hängde med rörelserna på scenen, och vi kunde inte följa rörelser runt i bilden. Därefter testade vi 1-områdes-fokusen och det kontinuerliga autofokuslägen. Vi placerade AF-punkten där vi ville ha den med hjälp av pekskärmen och följde sedan motivet i sökaren och försökte hålla den aktiva AF-punkten över huvudmotivet. Trots att vi stängt av den automatiska bildvisningen så blev bilden något fryst i sökaren, vilket gjorde det svårt att följa det snabba motivet.

När natten kom och ljuset endast kom från rörligt och flimrande scenljus och höga känslighetsinställningar krävdes så var AF-systemet inte tillräckligt snabbt för att hänga med i vissa situationer, men vi lyckades ändå få ett par skarpa bilder. I rättvisans namn så måste vi natur-
ligtvis konstatera att det här var ett extremt test som hade varit en ut-
maning för många systemkameror, och det är en typ av situation där fotografer normalt använder dyra kameror med snabba objektiv. När man tänker på att GX7 är en spegellös systemkamera med ett kontrastdetekterande AF-system så tycker vi alltså trots allt att resultaten blev bra.

Panasonics automatiska vitbalans har ett framgångsrikt förflutet, och det presterade bra i GX7 i många olika lägen. Det producerar ganska varma bilder i blandat artificiellt ljus (vilket skapar problem för de flesta system), men det är enkelt att rätta till genom att registrera en egen vitbalansinställning.

Brus kontrolleras bra upp till runt ISO 6400, men det börjar synas en aning i bilder vid en kontroll i 100 procent redan från runt ISO 800. Det finns lite eller inga tecken på kromatiskt brus i JPEG-filer, men luminansbrus är synligt. Vi noterar även en viss uppmjukning i JPEG-bilder från runt ISO 3200.

Kromatiskt brus är egentligen bara synligt i RAW-filer vid en koll i 100 procent från runt ISO 3200, men det är egentligen inte ett stort problem förrän vid den högsta ISO-inställningen 25 600.

RAW-filer innehåller mer detaljer och erbjuder möjligheten att skräddarsy brusreduceringen så att den passar motivet och bilden. GX7 levereras med programmet SilkyPix, vilken innehåller en stor samling verktyg. Programmet är dock inte  synkat med kamerans inställningar mer än något annat tredjepartsprogram.

Omdöme

GX7 är definitivt tillräcklig för erfarna fotografer som letar efter en liten kamera med många inställningsmöjligheter och möjligheten att byta objektiv.

Panasonic har lyckats producera ett kontrastdetekterande AF-system som prestandamässigt ligger väldigt nära ett bra fasdetekterande system i en spegelreflexkamera. Panasonic ska helt enkelt gratuleras för att ha tagit den spegellösa tekniken ytterligare ett steg.

(Test i DigitalFoto 13-2013)

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.