Test: Sony NEX-6

Systemkameror 5 Feb 2013

SonyNEX6

Sony NEX-6 stjäl all uppmärksamhet med sin lutningsbara skärm, inbyggda sökare, uppfällbara blixt, och app-kompatibilitet

Mitt emellan den dyra NEX-7 med 24Mp och nybörjarkameran -NEX-5R på 16,1 Mp ligger NEX-6, även den med 16,1 Mp. Det är en kompakt systemkamera som riktar sig till systemkamerakunder som letar efter hög bildkvalitet i ett mycket -mindre hus. Den är designad för att ge -entusiasterna den kontroll de vill ha, men till ett billigare pris än för NEX-7.

Funktioner

Precis som NEX-5R har NEX-6 inbyggd Wi-Fi-teknik, vilket låter dig dela bilder direkt från kameran till en dator eller smart enhet. Kameran är även kompatibel med applikationer som kan laddas ner från PlayMemories, Sonys tjänst för kameraappar.

I nuläget är samlingen appar ganska begränsad, men alternativ som Picture Effects, Remote Control och Direct Upload (till Facebook eller PlayMemo-ries Online) ger extra funktionalitet och flexibilitet och Sony planerar att ta in fler appar i framtiden.

Det finns ett antal funktioner som skiljer NEX-6 från 5R. Först är det den inbyggda elektroniska OLED-sökaren på 2,359 000 pixlar, som erbjuder ett alternativ till 921,600-pixlarsskärmen för att komponera och förhandsgranska bilder. Det finns även en uppfällbar blixt (ledtal 6 vid ISO 100), som kan användas för att ge lite extra ljus där det behövs, samt en blixtsko som har en standarddesign istället för Sonys egna så att du kan använda blixtar från andra märken. Extra kontakter på blixtskons baksida gör den även kan hantera andra tillbehör.

Då den riktar sig till entusiast-fotografer innehåller NEX-6 Program, Bländarförval, Slutartidsförval och Manuellt läge, men det finns även andra alternativ som ska passa mindre erfarna fotografer, inklusive en samling motivlägen. Entusiaster kommer uppskatta att bilder kan sparas både i RAW- och/eller JPEG-format.

Det finns en samling digitala filtereffekter som kan appliceras på bilderna när de tas (med förhandsgranskning i sökaren eller på -skärm-en), men en besvikelse är att de bara kan användas när du fotar i JPEG.

Du kan filma i alla exponeringslägen och det är möjligt att justera bländaren under filmning, men du får vänta dig att du kommer höra när du gör dina ändringar eftersom det inte finns någon extern mikrofonport.

SonyNEX6-bak

Konstruktion och hantering

Sony har använt sig av sitt numera välkända platta hus och djupa grepp, vilket gör att du direkt känner igen den som en NEX-kamera. Den har också känslan av hög kvalitet som vi kommit att förvänta oss av en kamera på den här nivån.

Den gummerade ytan över -greppet och kamerans baksida är väldigt -effek-tiv, och tillsammans med den djupa fingerskåran gör den NEX-6 extremt bekväm att hålla med en hand. Faktum är att vi bar kameran i endast greppet under flera timmar under en del av det här testet och hade ingen användning av remmen.

Till skillnad mot NEX-5R har NEX-6 en lägesratt på ovansidan där du väljer exponeringsläge. Ratten är av hög kvalitet och fast den inte har något lås, är den trög nog för att förhindra att du av misstag byter läge.

Under lägesratten finns en annan ratt för att justera inställningar, som bländare och slutartid. Den är lätt att nå med tummen och går i steg för att tydligt visa när du har gjort en justering, men du kan uppleva att tummen även nuddar exponeringsratten när du använder den.

Fast bildens färg och kontrast
2 359 000-punktssökaren inte alltid matchar 921 600-punktsskärmen på tre tum, ger den ofta en bra bild i de flesta situationer och är väldigt användbar i starkt solljus.

Men med det sagt fann vi att skärmen ger en klar bild och när den ställs in på ljusaste nivån eller alternativet för soligt väder är det även möjligt att se bilder på den i direkt solljus (i alla fall under vintern). Flera gånger hade vi dock problem med att se den aktiva AF-punkten eftersom den inte syns lika bra i starkt ljus.

Det är värt att notera att utöver att ljusa upp skärmen ökar inställningen för soligt väder skärmens lokala -kontrast, ökar mättnaden och värmer upp bilden till den grad att vi var tvungna att dubbelkolla så att vi av misstag inte valt någon bildeffekt.

Vi upplever tre besvikelser med skärmen. Först och främst kan du bara luta den och inte vrida den helt, så den är inte till någon hjälp när du fotar -stående bilder från aviga vinklar. Den kan heller inte vridas upp över kameran som skärmen på 5R, så du kan inte komponera självporträtt (det finns dock en ”fjärrsökarapp” tillgänglig om du har en smartphone).

Det sista problemet är att kamerans skärm inte är tryckkänslig. Det verkar väldigt konstigt eftersom skärmen på NEX-5R är det och det skulle vara till stor hjälp för att skriva in –Wi-Fi- och Facebooklösenord och ställa in fokuspunkten.

Menyn är typisk för NEX och ganska omfattande, så det finns lite att förstå sig på, men den är överlag logiskt upplagd och indelad i sex sektioner.

En Funktionsknapp (Fn) bredvid avtryckaren kan användas för att -komma åt upp till sex vanligen -använda inställningar. Eftersom det inte är möjligt att använda bild-stilar när du fotar i RAW har vi lagt in Bildeffekter och Bildkvalitet i funktions-menyn så att vi snabbt kan göra ändringar. Vi kommer också åt alternativen HDR och Dynamic Range Optimizer på det här sättet.

Prestanda

I det stora hela imponerar bilderna direkt från kameran. De är alla väl exponerade, livfulla och fulla med -detaljer. Bildbrus är väl kontrollerat upp till runt ISO 3200, men vi skulle inte rekommendera att du går över det om du vill skriva ut i A3-format om du inte är villig att bearbeta RAW-filerna i efterhand.

Vid ISO 6400 ser JPEG:s lite mjuka ut i A3-storlek och en inspektion i 100 procent på skärmen bekräftar att brusreducerings-systemet har smetat ut vissa detaljer. Om RAW-filen bearbetas i efterhand är det möjligt att ta fram en skarpare bild, där texturen är mer efter din smak.

Hybridautofokussystemet är bra på att snabbt låsa sig på motivet och får ibland bara problem med motiv med särskilt låg kontrast.

Under det här testet använde vi främst 1200-zons evaluerande ljusmätning och det var väldigt pålitligt. Det luras inte lätt till att under- eller överexponera och lyckas producera korrekt exponerade bilder, även när det finns ganska stora ljusa områden i bilden. Det innebär inte att vi aldrig behövde använda oss av Exponerings-kompensationen, men inte mer än vi förväntade oss.

När scenen har väldigt hög kontrast kommer Dynamic Range Optimizer (DRO)- och HDR-lägena väl till pass. Du kan låta DRO sköta sig själv eller så kan du specifiera nivån, och även att dra upp den till nivå 5 resulterar i naturliga resultat.

Det har störst påverkan på skugg-orna och ljusar upp dem dramatiskt. I vissa fall såg vi ingen påverkan alls på de ljusare delarna av bilden, eller så blev de bara lite ljusare.

Att ställa in HDR-exponeringen till den maximala inställningen på 6EV ger en mer klassisk HDR-effekt, men den är ganska väl utförd och ett alternativ även när du fotar handhållet, trots att du tar fler bilder.

Färgerna är livfulla direkt från kameran och fast de kan vara lite väl mättade för traditionalisternas smak, passar de den nuvarande trenden med starka bilder. Den automatiska vitbalansen klarar sig bra i de flesta förhållanden,
men vi tyckte att det är bäst att använda inställningen för egen -vitbalans inomhus och i blandat ljus.

Video från NEX-6 har hög visuell kvalitet, men ljuset är begränsat av den interna mikrofonen, som är benägen att plocka upp ljuden från kameran och den som hanterar den.

SonyNEX6-ovan

Vårt omdöme 

Sony hade stor framgång hos kritikerna med NEX-7, och kamerorna i NEX-5-serien har alltid visat sig vara populära. Här verkar företaget kombinera den höga kvaliteten från 7:an med populariteten hos 5:an.

NEX-6 drar ut mycket information från sensorn på 16,1 Mp och levererar bilder med massor av detaljer och attraktiva färger.

Det är också en behaglig kamera att använda, där den elektroniska sökaren ger ett extra alternativ för att komponera bilder för de som föredrar den, eller när ljusnivåerna kräver det. Men det faktum att skärmen inte är lika mångsidig som den på NEX-5R är konstigt. Det är också konstigt att den inte är fullt vridbar. En sådan uppmuntrar mer till att fota från intressanta vinklar, men är även en bra hjälp för bilder i landskapsformat.

Sony har skapat en väldigt tilltalande och kapabel kamera som kompletteras väl med det nya powerzoomobjektivet. Kontrollerna kan anpassas så de passar foto-grafen, den har användbar teknologi, lånad från en smartphone och den levererar bilder av imponerande hög kvalitet. För många fotografer är det mer än nog, men vissa kan titta på andra kameror, som Panasonic G5, och undra varför den inte har en liknande skärm.

(Läs hela artikeln i DigitalFoto 3-2013)

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.