Test: Sony RX1

8 maj 2013

RX1 är världens minsta fullformatskamera, och är utrustad med ett Carl Zeiss-objektiv. Här ser vi om den levererar vad den lovar

SonyRX1-fram-WordPress Sony RX100, som har en sensor som är något större än man är van vid hos kompaktkameror, fick ett fantastiskt mottagande av både kritiker och kunder. Med Sony RX1 har tillverkaren stoppat in en 35 mm fullformatssensor i ett hus som är ungefär lika stort. Förutom en gigantisk sensor har Sony satsat på ett Carl Zeiss T*-objektiv med en fast brännvidd på 35 mm och en f/2-bländare, och prislappen blir också därefter.

Som en klar utmanare till Fuji X100, och kanske till och med Leica M9, är den här modellen från Sony ett spännande nytt alternativ bland de allra dyraste kompaktkamerorna

Funktioner 

Utöver fullformatssensorn med 24,1 miljoner pixlar innehåller RX1 en Bionz-processor vilken ger stöd åt videoinspelning i Full HD och ett ISO-omfång som startar på 50 och sträcker sig ända upp till ISO 102400.

Eftersom Sony utvecklar de tre huvudsakliga komponenterna i sina kameror (processor, objektiv och sensor) själva bör de ha en fördel över konkurrenterna på kameramarknaden. Å andra sidan är Sony än så länge själva på marknaden med en sådan här kamera. Det finns nämligen ingen annan som kan mäta sig med RX1 när det kommer till storlek på sensor, hus eller prislapp. Andra intressanta funktioner inkluderar en tretums LCD-skärm som innehåller White Magic-teknik vilket ger en ljusare skärm med bättre kontrast.

Kameran har ingen sökare, men en hel rad tillbehör finns tillgängliga, vilka kan förlänga systemet bortom det lilla huset – inklusive ett externt handgrepp, externa optiska sökare, med mera.

Sony RX1

Konstruktion och hantering

Den högkvalitativa konstruktionen märks så fort du plockar upp kameran. Även när du håller kameran med en hand känns den säker, vilket främst beror på greppet med sitt läderlika ytskikt. Trots den relativt lilla storleken känns RX1 stadig, men lätt nog att ge en wow-känsla när man tänker på den teknik som det lilla kamerahuset innehåller.

Objektivet, som vi redan nämnt, är ett bastant 35 mm, f/2 Carl Zeiss-objektiv. Det känns som att det borde vara utbytbart, men det är det inte. Sony själva säger att ett fast monterat objektiv ger bäst optisk kvalitet, eftersom alla funktioner kan optimeras för att man ska få ut så mycket som möjligt.

Sony riktar givetvis RX1 mot avancerade användare, och antalet rattar och knappar på kameran kommer troligtvis att tilltala dem. På kamerans ovansida finns en ratt där du växlar mellan olika lägen, som helmanuellt, Bländarförval och automatiska lägen. På den här ratten hittar du också utrymme för upp till tre olika grupper med egna inställningar. Det är användbart om du vill ha snabb åtkomst till det du använder ofta, som höga ISO-inställningar.

Bredvid lägesratten finns en ratt för exponeringskompensation. Den kommer du bekvämt åt med din tumme när du håller kameran med en hand.

Bländarinställningen ändras via en ring runt foten av objektivet, men den sitter lite illa till, och kan vara svår att nå. Det är ändå en bra tanke att kunna justera bländaren på det här sättet, och traditionalister kommer att älska det.

En liten ratt på kamerans baksida används för att justera slutartiden när du fotar antingen i Slutartidsförval eller helmanuellt läge. Ytterligare två rattar sitter på objektivet; en ring för att växla mellan standardfokusering (0,3 meter till oändlighet) och kamerans makrofokuseringsläge, vilken sitter precis bortanför bländarringen. Den låter kameran fokusera så nära som 20 cm från motivet, men det är inte ett äkta makroläge eftersom det inte kan ge en återgivning i skala 1:1.

Till sist finns det en manuell fokusring längst ut på objektivet. Om kameran är inställd på manuellt fokuseringsläge via ett reglage på kamerans framsida, förstoras motivet på LCD-skärmen så att du kan få helt skarp fokus när du tar närbilder.

En av de bästa sakerna med RX1 är att majoriteten av knapparna på kameran är anpassningsbara, vilket gör att du kan ändra dem så att de passar dina behov. Det visar att Sony verkligen tänkt igenom hur avancerade fotografer använder sin utrustning. För att komma åt de mest använda inställningarna kan du trycka på Funktionsknappen på kamerans baksida. Den tar fram parametrar som vitbalans, ljusmätning och kreativa stilar.

Som med andra av Sonys kameror är en av de mest irriterande sakerna antalet alternativ som inte kan aktiveras när man fotar i RAW-format. Bildeffekter och den automatiska porträttinramningen är två exempel på alternativ som kräver att du fotograferar i JPEG-format. Om du försöker aktivera någon av dessa när du har valt RAW-fotografering (eller RAW+JPEG) aktiverat kommer ett varningsmeddelande dyka upp och säga att du inte kan ta bilden. Då måste du gå tillbaka in i menyn och växla till att endast ta JPEG-bilder, och sedan återgå till bilden du försökte ta.

Sony har återigen valt att inte använda sig av en pekskärm. Det innebär att du, för att byta autofokuspunkt, först måste trycka på knappen i mitten av fyrvägskontrollen, och sedan bläddra till den punkt du vill ha. Detta är inte direkt ett snabbt sätt att ändra fokuspunkt på, så det kan vara bättre att lämna fokuspunkten i mitten av bilden, fokusera och sedan komponera om bilden för snabbare resultat.

Sony RX1

Prestanda

Eftersom RX1 innehåller en likadan fullformatssensor som Alpha 99, och har ett rätt saftigt pris, hade vi väldigt höga förhoppningar på den här kameran. Som tur är har vi inte blivit besvikna på bildkvaliteten.

Kameran är kapabel till att producera bilder med fantastiska mängder detaljer, med vackra starka färger och lågt brus vid höga ISO-tal. Fast den har ett fast 35 mm-objektiv är det värt att påpeka att det är ett Carl Zeiss-objektiv med T*-ytbehandling och en maximal bländare på f/2, så det du får är ett objektiv av extremt hög kvalitet som ska matcha den fantastiska sensorn.

Autofokushastigheterna är ganska bra i de flesta lägen, och i bra ljus kan kameran låsa på motivet både snabbt och exakt. Om ljusnivåerna faller har kameran en tendens att jaga lite längre, men varken i starkt eller svagt ljus är det vanligt att den bekräftar fokus när den har missat det.

Ringen runt objektivet låter det fokusera så nära som 20 cm när makroläget är aktiverat. Det är ett behändigt tillägg som låter dig ta närbilder.

Trots att Sony RX1 inte i första hand är designad för att användas i helautomatiskt läge gör den bra ifrån sig när det kommer till att välja lämpliga inställningar om du nu skulle välja det läget. De flesta av de automatiska inställningarna i de halv- och helautomatiska lägena gör bra ifrån sig. Vitbalansen, exempelvis, gör bra ifrån sig när det gäller att återge färger på ett naturtroget sätt.

Under artificiellt ljus inomhus har det en tendens att dra sig lite åt det varma hållet, så om det visar sig bli ett problem kan du byta till Glödlampa. Det ljusmätningssystemet presterar bra i de flesta förhållanden. Under våra tester hade det lite problem med motiv med väldigt hög kontrast, så då var vi tvungna att ändra till punktmätning för att få korrekt exponering.

Eftersom bilder tagna vid hög ISO är väldigt bra – det förekommer minimalt med bildbrus medan mycket detaljer bevaras – fungerar det bra att låta kameran bestämma vilken ISO som är bäst att använda.

När du fotar motiv med hög kontrast kan du aktivera läget för optimering av dynamiskt omfång för att hjälpa dig ta fram detaljer från skuggor utan att överexponera de ljusare områdena.

Sony är ivriga att tilltala Instagramgenerationen och har därför inkluderat ett flertal digitala filter i sina kameror. Sony RX1 har flera av dessa, inklusive Leksakskamera och Miniatyr. Tyvärr, eftersom de bara kan användas när du fotar i JPEG-format, är du fast med filtret även om du skulle ändra dig i efterhand.

Om du vill bli kreativ, men ändå behålla en ren fil, kan du välja en av de kreativa stilarna, vilka inkluderar Livfull, Svartvitt och Landskap. Dessa kan även anpassas, till exempel för att öka kontrasten.

Det absolut sämsta med RX1 är den väldigt korta batteritiden. Den fasta brännvidden på 35 mm bör göra detta till en perfekt kamera att ha med sig varje dag, men du kommer inte komma särskilt långt eftersom en laddning knappt håller i två timmar vid måttlig användning.

Eftersom det inte finns någon sökare måste du förlita dig på skärmen. Som tur är presterar den bra då White Magic-tekniken ser till att det visas väldigt lite blänk på skärmen i alla utom de allra ljusaste situationerna.

Vårt omdöme

RX1 producerar utmärkta bilder med fantastiska detaljer, färger och dynamiskt omfång. Den ger helt enkelt den bästa bildkvalitet du kan få från en kamera i den här storleken. Ett 35 mm-objektiv är perfekt för gatufotografering, men RX1 lider samtidigt av den dåliga batteritiden.

När RX1 lanserades orsakade den stor uppståndelse eftersom det är världens minsta digitala fullformats-kamera. Men trots att bildkvaliteten är utmärkt finns det ett antal begränsningar, så den här kameran kan inte beskrivas som perfekt. Och du betalar, så klart, för privilegiet att äga en kompaktkamera i fullformat.

(En komplett artikel hittar du i DigitalFoto 6-2013)

Bli en bättre Nikon-fotograf!

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Nikonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner. Läs mer här.

Fotografen för halva priset!

Prenumerera på Fotografen:
10 nr för 395 kr (Ord 790 kr)

Våra prenumerationer avslutas dessutom alltid automatiskt!

Läs mer och beställ här

Bli en bättre Canon-fotograf

Du har väl inte missat våra populära special-utgåvor för dig med Canonkamera? Ett par gånger om året släpper vi ett nytt magasin sprängfyllt med nyttiga och smarta fototips som lär dig bemästra din kameras reglage och funktioner.  Läs mer och beställ här.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.