VI TESTAR LEICA SL (TYP 601)

Systemkameror 27 Maj 2016

Leicas spegellösa fullformatskamera får fart på företaget och placerar det möjligen i framkant

LeicaSL-ovan

Strikt sett var Leica det första företaget som introducerade digitala spegellösa systemkameror. Men det var inte förrän med Leica T (Typ 701) i April 2014 som företaget hade det som de flesta skulle anse vara en modern spegellös systemkamera. Samtidigt som T-modellen följde Leicas minimala designetik så blev många förvånade över dess beroende av pekskärmen för inställningsval. Det kändes som ett stort steg för ett företag som brukar tillverka kameror med traditionella reglage.

SL (Typ 601) är också spegellös, och istället för en sensor i APS-C-format, vilket sitter i T-modellen finns här en CMOS-sensor i fullformat med 24 miljoner effektiva pixlar. Den nya kameran har samma objektivfattning som T, så existerande T-objektiv är direkt kompatibla, men monterade på SL skapar de 10 MP-bilder. Leica erbjuder redan en adapter som låter dig använda M-optik på SL-kameran, men det är fler på gång som kommer göra det möjligt att använda Leica S-, R- och Cine-objektiv.

Nya SL har en elektronisk sökare med högst upplösning som för närvarande finns tillgänglig, samt en tryckkänslig bakre skärm på 2,95 tum och med 1 040 000 pixlar. Tack vare bildprocessorn Maestro II kan SL ta upp till 11 bilder per sekund för upp till 33 DNG- eller 30 bilder i både JPEG- och DNG-format, medan du kan spela in 4K-video i MP4- eller MOV-format vid 30 bps.

Konstruktion och hantering

SL:s skal består av två aluminiumblock med tätningar runt fogar och reglage, vilket gör kameran damm- och vattentät. Konstruktionen ger en väldigt solid känsla, och den känns vacker men stor. Med det massiva Leica Vario-Elmarit-SL 24-90 mm f/2,8-4 ASPH-objektivet  monterat är den framtung och kräver då ett mer ergonomiskt format grepp.

Leica har använt en liknande placering av reglage på SL som hos S (Typ 007), företagets senaste mellanformatskamera. Till exempel finns det på sidorna av skärmen fyra långa knappar vars funktioner ändras beroende på om du trycker länge eller  kort. Det är även möjligt att anpassa de här eller andra reglages funktioner.

En av knapparna på kamerans ovansida används för att växla mellan stillbilder och video, och för att komma åt exponeringskompensation. Vi tyckte den var lite svår att nå och ställde in den övre högra knappen nära skärmen för att få tillgång till den nyckelfunktionen.

SL:s sökare är mjuk, svarar bra och är klar. På liknande sätt är huvudskärmen väldigt bra och visar mycket detaljer och svarar snabbt på din beröring. Men Leica kunde ha använt sig mer av pekkontrollen och gjort det möjligt att navigera menyn med svepningar och tryck på skärmen.

LeicaSL-bak

Prestanda

SL är kapabel till en detaljnivå som vi förväntar oss av en högkvalitativ sensor på 24 MP. I ett försök att skapa mer naturliga och detaljfyllda bilder tillåter Leica normalt lite mer brus än vad andra tillverkare kanske hade gjort, och det bekräftas även av våra labbtester. Det dynamiska omfånget vid låga ISO-tal är väldigt bra, men försämras dramatiskt från ISO 1600. SL applicerar inte särskilt mycket brusreducering, vilket framgår av bilder tagna vid höga känsligheter.

Trots att det inte förekommer särskilt mycket kromatiskt brus så finns det ganska mycket luminansbrus i JPEG-bilder betraktade i 100 procent. RAW-bilderna du kan ta samtidigt (som bekvämt nog är i DNG-format) ser lite krispigare ut, men JPEG-bilderna har inte den tunga utslätningen som vi har noterat hos vissa konkurrenter.

Vissa RAW-filer tagna vid ISO 40 000 eller 50 000 visar bandning i vissa mörkare områden. Det blir mer synligt om bilderna ljusas upp i efterhand.

Med grundinställningarna har JPEG-filer en behaglig kontrast- och mättnadsnivå, och färgerna uppvisar diskreta övergångar. Firmwareversionen 1,2 har förbättrat resultaten från Gamma L-Log-läget – trots att videomaterialet är platt så går scenen att känna igen, och du kan fokusera ordentligt.

SL:s autofokussystem (AF) är snabbt, men inte lika snabbt som hos en systemkamera som Nikon D4S eller Canons 1D X i reflexläget (där sökaren används för att komponera bilder). Men det är definitivt snabbare än hos de flesta systemkameror inställda på Live View-läget, och den står sig bra mot många spegellösa systemkameror med mindre sensorer då den kan hålla jämn takt med motiv som rör sig i 50 km/m.

Annons

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.